witaminy w sezonie zimowym

Witaminy i minerały w sezonie zimowym

Sezon zimowy jest bardzo trudny dla naszego organizmu. Większość z nas czuje się wtedy zmęczona, ospała, ociężała. Brakuje nam werwy i mamy problemy z koncentracją. Wszystkiemu winne są witaminy i minerały. A raczej ich niedobór lub brak. Prawda jest taka, że nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje mniej więcej 50 składników, w tym 13 witamin oraz 22 minerałów. Jak wiadomo, najlepszym źródłem niezbędnych składników odżywczych są świeże warzywa i owoce. Zimą mamy do nich ograniczony dostęp. O tej porze roku nie ma takiego wyboru warzyw i owoców jak w lecie. Co więc robić, aby ważne dla nas witaminy i minerały

produkty z witaminą C

Witamina C – ważna dla zdrowia i urody

Witamina C – gwiazda dzisiejszego wpisu. Bez wątpienia jest to najbardziej znana wśród witamin. Większość osób zna ją jako panaceum na przeziębienie, choć to oczywiście kropla w morzu jej zdolności i możliwości. Witamina C jest niezbędna do codziennego funkcjonowania organizmu. Usprawnia transport składników między komórkami, jest też niezbędnym składnikiem procesu powstawania tkanki łącznej. Oprócz tego należy wiedzieć, że witamina C hamuje proces starzenia się skóry i wspomaga układ krążenia. Dzięki współdziałaniu w biosyntezie kolagenu, przyspiesza proces gojenia się raz i zrastania kości. Do tego uczestniczy w metabolizmie tłuszczów i cholesterolu, ułatwia przyswajanie niehemowego żelaza i uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych.

pluszowe płaszcze

Trend alarm: płaszcze misie

Płaszcze misie, nazywane również pluszowymi to niekwestionowany hit sezonu zimowego 2018/2019. Nie ma co się dziwić. Nie dość, że wyglądają obłędnie, to na dodatek grzeją tak, że żadne mrozy nie są nam straszne. Jeśli chcesz być modna, powinnaś posiadać misia. Nie ma innego wyjścia. Płaszcze misie to świetna alternatywa dla wszechobecnych puchówek, które niestety trochę się już opatrzyły. Ciekawostką jest, że płaszcze misie w trendach pojawiły się już rok temu tylko, że wtedy mało kto zwrócił na nie uwagę. Musiały czekać aż rok, żeby zabłysnąć, ale najważniejsze, że się doczekały! Najmodniejsze płaszcze misie to oczywiście te w odcieniu karmelowym i

jak działa szampon micelarny

Szampon micelarny – dla delikatnych włosów

Uwaga! Szampon micelarny coraz bardziej podbija kobiece serca, a raczej – włosy. Polki oszalały na jego punkcie i chętnie zamieniają na niego swoje dawne szampony. Również wiele czasopism i portali kobiecych okrzyknęło szampon micelarny największym hitem ostatnich czasów. Na pewno teraz zadajecie sobie pytanie, w czym jest on lepszy od tradycyjnych szamponów dostępnych na rynku? Różnica jest podstawowa i jest nią obecność miceli, które skutecznie usuwają wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia. Zwykłe szampony po prostu tych miceli nie posiadają.

karp wigilijny przepis

Karp poleca się na święta

Karp to tradycyjna ryba wigilijna. Na naszych stołach gości od dawien dawna. Pamiętam, jak moja babcia z wielkim namaszczeniem przygotowywała go na świąteczną kolację. Można wręcz powiedzieć, że pan karp był królem kolacji i główną jej atrakcją. Dopiero w kolejnych dniach pojawiały się śledzie i ryby w galarecie. Na Wigilii musiał być karp i nic innego nie mogło go zastąpić. Dziś ryba ta potrafi wzbudzać niemałe kontrowersje. Myślę, że ma tak samo dużo zwolenników, jak przeciwników. Nie mnie osądzać. Ja do niczego was nie namawiam. Jeśli lubicie karpia, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyście podali go swoim bliskim oraz gościom.

Jak dbać o koty długowłose?

Futro kota nie zawsze wymaga od właścicieli szczególnej pielęgnacji. Koty krótkowłose można czesać raz w tygodniu, ale też nie jest to konieczne – nie pojawią się raczej u nich kołtuny. Co innego, koty długowłose. W ich przypadku odpowiednie czesanie to podstawa pielęgnacji. Czesanie kota długowłosego Koty długowłose mają piękne, gładkie futro, które nie musi być tak bardzo podatne na powstawanie kołtunów, jak futro persów. Aby jednak koty zachowały jedwabistą sierść, należy co najmniej dwa razy w tygodniu je czesać. W przypadku ras Maine Coon oraz norweskiej leśnej, czesanie powinno odbywać się częściej, nawet kilka razy w tygodniu. Czesanie kota wykonuje

suplementy diety z magnezem

Magnez suplement diety – dlaczego warto?

Łapią cię skurcze, odczuwasz przewlekłe zmęczenie, a może źle sypiasz? Na dodatek łatwo cię wyprowadzić z równowagi, a byle drobiazg sprawia, że rwiesz włosy z głowy? Wszystkie te epizody mogą świadczyć o niedoborach magnezu w twoim organizmie. Prawda jest taka, że mało kto z nas dba o dietę obfitującą w magnez. Do tego pijemy coraz więcej kawy. Do „tragedii” krótka droga. Dlaczego musimy dbać o podaż magnezu? Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia, a to już mówi samo przez się. To właśnie on jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz sercowo-naczyniowego. Ma ogromne znaczenie w utrzymaniu właściwego rytmu serca.

dieta na płaski brzuch

Co jeść, żeby mieć płaski brzuch

Płaski brzuch to marzenie wielu dziewczyn i kobiet. Osiągnięcie tego idealnego, niestety nie jest proste. Czasami musimy pracować na niego długimi tygodniami, a nawet miesiącami. Wylewanie siódmych potów na siłowni to często za mało. Sekretem ładnego brzuszka jest dieta. To właśnie od niej w dużej mierze zależą efekty końcowe. Nie bez powodu mówi się „chcesz mieć płaski brzuch, zrób go sobie w kuchni”. Co zatem jeść, aby walka o ładny brzuszek zakończyła się sukcesem?

wrzody żołądka objawy

Wrzody żołądka – jak sobie z nimi poradzić?

Wrzody żołądka to „plaga” dzisiejszych czasów. Boryka się z nimi coraz więcej osób między 25, a 55 rokiem życia. Zachorowania zdarzają się także wśród dzieci i nastolatków. Myli się jednak ten, kto myśli, że są one następstwem stresu i niezdrowego stylu życia. Większość zachorowań wynika z zakażenia bakterią Helicobacter pylori. A zarazić możemy się nią w bardzo prosty sposób, np. spożywając źle przygotowane jedzenie, niedopieczone lub niedosmażone mięso, itp. Wrzody żołądka to szalenie nieprzyjemna i bolesna dolegliwość, która potrafi bardzo uprzykrzyć życie. Nieleczone, mogą być przyczyną poważnych (nawet dla życia) powikłań. Dlatego, jeśli zauważysz u siebie niektóre z objawów, koniecznie

dieta bezglutenowa

Dieta bez glutenu. Co musisz o niej wiedzieć?

Dieta bez glutenu, mimo że funkcjonuje już od dawna, wciąż potrafi wzbudzać kontrowersje. Dlaczego? Bo w przypadku osób, które nie chorują na celiakię a stosują dietę glutenfree uznawana jest za fanaberię. Nie będę z tym polemizować, bo każdy ma prawo do własnych opinii. Uważam jednak, że jeśli lepiej się czujemy fizycznie i psychicznie nie jedząc glutenu, to nie ma nic złego w diecie bezglutenowej. Poza tym, niektórzy eksperci i dietetycy zachęcają do stosowania diety bezglutenowej osoby, które chcą lepiej się czuć i zachować zdrowie. W końcu ta pszenica nie do końca jest taka zdrowa, jak się niektórym wydaje. Bardzo często

Witamina C – ważna dla zdrowia i urody

Witamina C – gwiazda dzisiejszego wpisu. Bez wątpienia jest to najbardziej znana wśród witamin. Większość osób zna ją jako panaceum na przeziębienie, choć to oczywiście kropla w morzu jej zdolności i możliwości. Witamina C jest niezbędna do codziennego funkcjonowania organizmu. Usprawnia transport składników między komórkami, jest też niezbędnym składnikiem procesu powstawania tkanki łącznej. Oprócz tego należy wiedzieć, że witamina C hamuje proces starzenia się skóry i wspomaga układ krążenia. Dzięki współdziałaniu w biosyntezie kolagenu, przyspiesza proces gojenia się raz i zrastania kości. Do tego uczestniczy w metabolizmie tłuszczów i cholesterolu, ułatwia przyswajanie niehemowego żelaza i uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych. Do tego ma właściwości bakteriostatyczne i bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych. Kiedy stosować witaminę C? W jakich produktach jest witamina C, a także gdzie znajduje się najwięcej witaminy C? O tym poniżej

Kiedy szczególnie stosować witaminę C?

Witamina C jest potrzebna każdemu. Przede wszystkim do sprawnego funkcjonowania organizmu i dobrego samopoczucia. Są jednak przypadki i sytuacje, kiedy zapotrzebowanie na witaminę C jest większe. Jednym z takich przypadków jest sezon jesienno-zimowy oraz okres obniżonej odporności. O suplementację witaminy C powinny również zadbać osoby starsze, żyjące w permanentnym stresie, palące papierosy, chorujące na cukrzycę lub nadciśnienie tętnicze. Okres ciąży i laktacji to także czas zwiększonego zapotrzebowania na witaminę C. Podobnie okres dużej aktywności fizycznej.

Co jeśli witaminy C będzie za mało?

Tak dużo mówi się o witaminie C, a mimo to wiele osób wciąż ją lekceważy. Tymczasem niedobory witaminy mogą być nieprzyjemne w skutkach. Osłabiona odporność, apatia, zmęczenie, bóle mięśniowe, krwawienia z dziąseł – to tylko niektóre z nich. Gdy witaminy C będzie zbyt mało w naszym organizmie, wówczas dojdzie do nieprawidłowości w przemianie kwasów tłuszczowych. Również wszelkie rany będą goić się wolniej i gorzej, a kości staną się bardziej podatne na złamania.

niedobór witaminy c objawy

Źródło witaminy C

Jakie jest najlepsze źródło witaminy C? Liczne badania udowodniły, że najlepszym źródłem witaminy C jest śliwka kakadu – żółtawy owoc niewielkich rozmiarów. Niestety na naszym rodzimym rynku jest nieosiągalny. Doskonałe źródło witaminy C stanowi camu camu. Pod tą tajemniczą nazwą kryją się jagody, które z powodzeniem wykorzystuje się do produkcji soków i które doskonale sprawdzają się w leczeniu przeziębienia oraz grypy. Wśród produktów bogatych w witaminę C wymienia się także acerole, rokitnik, czarną porzeczkę i dziką różę, z której możemy przygotować kompot, domową konfiturę do pieczywa lub pyszny sos do mięsa.

dzika róża

Dobre źródło witaminy C stanowi także kiszona kapusta oraz natka pietruszki. Już jedna łyżka świeżej natki zapewnia połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C w organizmie. Natka pietruszki ma wiele innych cennych właściwości – m.in. poprawia przemianę materii i trawienie oraz łagodzi cellulit. Cenną dla zdrowia witaminę C znajdziemy w brukselce, brokułach, jarmużu, kalafiorze, szpinaku, szczypiorku i chrzanie. Znakomitym źródłem witaminy C jest także czerwona papryka. W jednej sztuce znajduje się nawet 150 mg – czyli 5 razy więcej niż w cytrynie. Oczywiście, najlepiej podawać ją na surowo, choć w przypadku papryki obróbka termiczna nie działa jakoś szczególnie na jej szkodę. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że wdzięcznym źródłem witaminy C są ziemniaki. Mimo że 100 g zawiera tylko 14 mg witaminy, to w większości polskich domów ziemniaki spożywane są praktycznie codziennie i w efekcie pokrywają znaczną część dobowego zapotrzebowania na witaminę C. Zachowaniu witaminy C sprzyja gotowanie ziemniaków w łupinkach i wrzucanie ich od razu do gorącej wody.

papryka jako źródło witaminy c

Owoce z witaminą C

Choć wiele osób uważa, że to owoce cytrusowe stanowią najlepsze źródło witaminy C, to prawda jest zupełnie inna. Istnieją inne owoce, które tej witaminy posiadają o wiele więcej. Są to na przykład truskawki i owoce kiwi. Bogatym źródłem witaminy C jest czarna porzeczka . W 100g owocu jest 183 mg witaminy C, a więc 4 razy więcej niż w pomarańczach. Stanowi to aż 260% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Co ważne, czarna porzeczka zawiera również witaminę P, dzięki której witamina C jest lepiej przyswajana. Wśród jabłek najwięcej witaminy C zawiera odmiana „antonówka” – w 100 g znajduje się średnio 10 mg. A co z tymi cytrusami? Cytryny zawierają około 53 mg witaminy C i przy okazji są doskonałym źródłem witamin z grupy B, a także wapnia i potasu. W pomarańczach jest jej 50 mg. Grejpfrut czerwony to 38 mg witaminy C, z kolei grejpfrut biały zawiera 34 mg cennej witaminy. Owoce z witaminą C to na pewno świetne rozwiązanie, aby dostarczyć tę cenną dla organizmu witaminę dzieciom, które jak wiadomo nie przepadają za warzywami.

źródło witaminy c

Pozostałe produkty z witaminą C

Warzywa i owoce to nie jedyne produkty z witaminą C. Wdzięcznym jej źródłem są również niektóre drzewa i krzewy. Na szczególną uwagę zasługuje berberys oraz jarzębina. Owoce berberysu zawierają nawet 10 razy więcej witaminy C niż cytryna czy pomarańcza. Napary z owoców szczególnie dobrze sprawdzają się podczas infekcji wirusowych oraz grypy. Żurawina oraz kalina to kolejne produkty z witaminą C. Z powodzeniem przygotujemy z nich soki, likiery, nalewki, a także pyszne domowe wino.

 

O autorze

Odpowiedz