Wiosenne porządki w szafie – co zrobić z ubraniami, których już nie nosisz?

Nadchodząca wiosna stanowi doskonalą okazję, aby przeprowadzić generalne porządki w całym domu. Chętnie myjemy okna, trzepiemy dywany, wietrzymy pomieszczenia i zaglądamy do szafy w poszukiwaniu garderoby idealnej na cieplejsze dni. Często wówczas okazuje się, że w naszej szafie zalegają ubrania, których nie nosimy już od wielu lat. W takiej sytuacji pora odstawić sentymenty na bok i pozbyć się niepotrzebnych elementów garderoby! Segregacja w szafie Zdecydowana większość kobiet uwielbia swoje ubrania i nie potrafi się z nimi rozstać. Poszczególne elementy garderoby, często w bardzo dobrym stanie, wiążą się z różnymi wspomnieniami i stanowią pewnego rodzaju pamiątkę. Poza tym moda wraca co

Jak zaplanować remont kuchni?

Kuchnia to jedno z najważniejszych pomieszczeń w całym domu. Śmiało można stwierdzić, że jest ona jego sercem. Osoby, które przygotowują posiłki dla wszystkich domowników i te, których pasją jest gotowanie spędzają w niej mnóstwo czasu. Dlatego też to pomieszczenie musi być miejscem funkcjonalnym i przyjemnym. Jeśli urządzamy lub remontujemy mieszkanie musimy wiedzieć, jak zaplanować remont kuchni, aby poszedł on sprawnie i szybko. Od czego zacząć remont kuchni? Remont kuchni należy zacząć od gruntownych przemyśleń, głównie tych dotyczących funkcjonalności i użyteczności. Musimy dobrze się zastanowić, jakie sprzęty i rozwiązania będą nam potrzebne. Układ i wysokość blatów, pojemność szafek i szuflad, ulokowanie sprzętu

dekoracje wielkanocne - kurczaczek i królik

Dekoracje wielkanocne, czyli świąteczny wystrój domu

Wielkanoc jest jednym z najważniejszych i najpiękniejszych świąt w tradycji chrześcijańskiej. Kojarzy się przede wszystkim z radością, wiosną, rodzinnym malowaniem pisanek, święceniem pokarmów, strojeniem Grobu Pańskiego, dzieleniem się jajkiem oraz śmigusem-dyngusem. Niezwykłą atmosferę w okresie Świąt Wielkanocnych tworzą w domu różnorodne, kolorowe dekoracje wielkanocne. Nieodłącznym elementem Wielkanocy są oryginalne stroiki, pisanki, plecione koszyczki, zajączki czy imponujące dekoracje, które podkreślą szczególną atmosferę świąt. Stroiki wielkanocne W centralnym punkcie każdego stołu wielkanocnego, przy którym gromadzi się cała rodzina, powinien znaleźć się stroik. Stanowi on prostą, a przy tym kolorową i efektowną ozdobę. Podstawę stroików dostępnych na rynku stanową okrągłe wieńce, do których

fotografia - nauka

Jak robić dobre zdjęcia?

Robić zdjęcia każdy może, jednak już nie każdy wie jak robić je dobrze. Rozpoczynając swoją przygodę z aparatem fotograficznym, warto poznać podstawowe zasady dotyczące wykonywania zdjęć. Początkowo nasze prace będą poprawne, a wraz z upływem czasu i intensywnym treningiem obok naszych fotografii nikt nie przejdzie obojętnie. Tekst kierujemy głównie do osób, które pragną uczyć się trudnej ale jakże pięknej i wspaniałej sztuki fotografii,  profesjonalistów natomiast zachęcamy do podzielania się swoją cenną wiedzą. Zadbaj o sprzęt fotograficzny Aby aparat, obiektywy, ładowarki, statyw i inne akcesoria posłużyły nam niezawodnie przez długie lata musimy o nie dbać w odpowiedni sposób. Profesjonalny fotograf dba

sód zawartość w warzywach

Sód w diecie – skutki niedoboru i nadmiaru

Sód w diecie to temat rzeka. Z jednej strony wiemy już, że sód jako pierwiastek jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, szczególnie w kontekście regulacji gospodarki wodnej. Z drugiej zaś tak dużo mówi się o niekorzystnych skutkach jego nadmiaru. Jak to jest z tym sodem – szkodzi, czy może jednak nie? Sód i jego rola w organizmie Mimo pewnych wad, sód jest niezbędnym pierwiastkiem, a jego niedobór może być równie szkodliwy co nadmiar. Najważniejszą rolą sodu w organizmie jest regulacja ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych, w tym krwi. Poza tym sód uczestniczy w prawidłowych procesach przepuszczalności błon komórkowych, przewodnictwa nerwowego i

Jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie?

Witaminy to ten rodzaj składników odżywczych, których powinniśmy dostarczać swojemu organizmowi w ciągu całego roku – w postaci suplementów lub naturalnie. Jednak to zimą potrzebujemy ich w szczególności. Dlaczego i jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie oraz gdzie ich szukać? Jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie i dlaczego musimy pamiętać o suplementacji? Zima to wyjątkowo trudny czas dla naszego organizmu. Krótkie dni, zmienne temperatury, a do tego spowolniony metabolizm skutkujący niechęcią do jakiejkolwiek aktywności fizycznej oraz niezbyt zdrowa dieta, powodują, że nasza odporność zarówno fizyczna, jak i psychiczna znacząco spada. W efekcie stajemy się łatwymi ofiarami dla obecnych

szybkowar na kuchni

Duży garnek idealny do gotowania na parze – jak kupić ten najlepszy?

Gotowanie na parze to ostatnio dość popularny trend, promowany przez miłośników zdrowego stylu życia. Aby móc przekonać się o jego prozdrowotnych właściwościach, warto wyposażyć swoją kuchnię w odpowiednie akcesoria. Wśród nich powinny znaleźć się m.in. duży garnek oraz specjalna nakładka, czyli sito do gotowania na parze. Podpowiadamy, w jaki sposób kupić te najlepsze i najtrwalsze naczynia i akcesoria. Duży garnek idealny do gotowania na parze – zalety jego posiadania Jest wiele zalet gotowania na parze. Przygotowane w ten sposób potrawy: mają więcej składników odżywczych, zawierają mniej kalorii, mają lepszy smak i aromat, są pożywne i sycące. Dlatego warto zastanowić się

Garderoba w małym mieszkaniu

Garderoba jako osobne pomieszczenie w domu to marzenie niejednej kobiety. Posiadając ją, zdecydowanie łatwiej dbać o ład i porządek w swoich ubraniach i obuwiu, można też przechowywać je we właściwy sposób. Niestety, często ogranicza nas mały metraż mieszkania, w wyniku czego garderoba wciąż pozostaje jedynie w sferze marzeń. Czy jest jakiś sposób na to, by pomimo posiadania niedużego mieszkania w bloku, stworzyć własną garderobę? Garderoba w formie dużej szafy Chcąc znaleźć miejsce na garderobę w niewielkim mieszkaniu, należy iść na pewne kompromisy. Jeżeli nie jesteśmy w stanie poświęcić na jej aranżację osobnego pomieszczenia, postarajmy się zaadaptować na ten cel fragment

suszarka do ubrań - pralnia

Suszarka do ubrań – rodzaje i funkcje

Suszarka do ubrań to urządzenie, które zdobywa coraz większą popularność. Dzięki niemu nie potrzebujemy dodatkowej przestrzeni na suszarki tradycyjne oraz nie musimy czekać kilku dobrych godzin, aż pranie wyschnie. Co trzeba wiedzieć o suszarkach bębnowych? Jakie są ich najważniejsze funkcje? A może planujesz zakup, ale nie wiesz, na jaki model się zdecydować? Dzisiaj postaram się przedstawić najważniejsze cechy tego sprzętu! Rodzaje suszarek do ubrań Zacznijmy od tego, jakie są rodzaje suszarek do ubrań. Warto wiedzieć, jak działa dane urządzenie, by dokonać najlepszego wyboru. Na rynku dostępne są: Suszarka kondensacyjna – to model, który nie wymaga podłączenia do wentylacji. Woda, która

1% podatku na cele charytatywne – jak to działa?

Każdego roku podatnicy są zobowiązani do przygotowania i złożenia rocznej deklaracji podatkowej PIT, będącej podstawą do zapłaty podatku lub zwrotu jego nadpłaty. W związku z tym pojawia się też możliwość przekazania 1% podatku na cele charytatywne, o co apelują różne fundacje i organizacje pożytku publicznego. Czym jest owy 1%? W jaki sposób można go przekazać i dlaczego warto to uwzględnić przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Co to jest 1% podatku? Wspomniany 1% to 1/100 część podatku dochodowego od osób fizycznych, który każdy podatnik może przekazać na wybraną przez siebie organizację OPP, czyli mającą status organizacji pożytku publicznego. Jest to jeden z

Sód w diecie – skutki niedoboru i nadmiaru

Sód w diecie to temat rzeka. Z jednej strony wiemy już, że sód jako pierwiastek jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, szczególnie w kontekście regulacji gospodarki wodnej. Z drugiej zaś tak dużo mówi się o niekorzystnych skutkach jego nadmiaru. Jak to jest z tym sodem – szkodzi, czy może jednak nie?

Sód i jego rola w organizmie

Mimo pewnych wad, sód jest niezbędnym pierwiastkiem, a jego niedobór może być równie szkodliwy co nadmiar. Najważniejszą rolą sodu w organizmie jest regulacja ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych, w tym krwi. Poza tym sód uczestniczy w prawidłowych procesach przepuszczalności błon komórkowych, przewodnictwa nerwowego i kurczliwości mięśni. Jest też aktywatorem enzymów oraz składnikiem soku żołądkowego. Trzeba pamiętać, że nadmiar i niedobór sodu mogą zaburzać przewodnictwo nerwowo-mięśniowe. Dlatego dieta niskosodowa lub inaczej mówiąc dieta bezsolna (bo przecież sól jest głównym źródłem sodu) powinna być stosowana z dużą rozwagą tak, żeby nie popaść w jednej skrajności w drugą.

Niedobór sodu w organizmie

Dieta bez soli, znana też jako dieta niskosodowa, zalecana jest nie tylko osobom z nadciśnieniem tętniczym, problemami z nerkami i chorobami układu krążenia, ale także wszystkim, którzy mają problem z zatrzymywaniem wody w organizmie, chcą żyć zdrowo i lekko. Prowadzona pod okiem dietetyka jest w pełni bezpieczna. Stosowana na własną rękę może doprowadzić do niedoboru sodu, który bywa niebezpieczny w skutkach. Może wywołać skurcze mięśni, nudności, osłabienie i odwodnienie organizmu. Tak więc potrawy bez soli – tak, bo to zdrowa alternatywa dla wszechobecnej żywności obfitującej w sól, ale rozważnie i pod kontrolą.

dieta bez sodu

Nadmiar sodu w organizmie

Niedobór sodu może być niebezpieczny dla naszego organizmu, aczkolwiek nie zdarza się tak często, jak jego nadmiar. Prawda jest taka, że w dzisiejszym świecie niemal wszystko naszpikowane jest solą – głównym źródłem sodu i przez to w łatwy sposób można „przedawkować” ten pierwiastek. Oczywiście nie można demonizować soli, bo przecież towarzyszy nam od zarania dziejów i wykorzystywana rozważnie spełnia istotną rolę w naszym życiu (poznaj ciekawostki o soli na http://www.wyrzucsolniczke.pl/ciekawostki), ale warto na nią uważać.

Sól znajdziemy m.in. w:

  • konserwach,
  • serze,
  • solonych orzeszkach i innych przekąskach,
  • ketchupie,
  • kiszonej kapuście i ogórkach,
  • oliwkach,
  • wędlinach,
  • pieczywie.

Współczesna dieta w dużej mierze opiera się także na produktach wysoko przetworzonych, które są niezwykle bogate w sól i związki sodu. Wynika to z faktu, że pędząc przed siebie i pracując coraz więcej nie mamy czasu gotować i chętnie sięgamy po gotowe rozwiązania, które wystarczy tylko odgrzać i po problemie. Mimo, że są wygodne, to jednak zawierając dużo soli, narażają nas na nadmiar sodu, co może być bardzo niekorzystne dla naszego zdrowia. Nadmiar soli w diecie może wpływać nie tylko na zatrzymanie wody w organizmie, ale także może podwyższać ciśnienie tętnicze krwi, powodować obrzęki, a nawet osłabienie organizmu i uszkodzenie nerek.

sód - dieta

Sód w diecie – bezpieczna ilość

Zgodnie z zaleceniami WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) dobowa podaż sodu u osób dorosłych nie powinna być większa niż 3 gramy. Oczywiście spożywanie potraw bez soli bardzo ułatwi do zadanie, tak więc zamiast okraszać dania solidnymi szczyptami soli, lepiej doprawiać je świeżymi lub suszonymi ziołami, które potrafią zapewnić jeszcze lepsze doznania smakowe, ale nie jest to jedyne rozwiązanie. Aby sód w diecie nie przekraczał zalecanej normy, warto również ograniczyć liczbę artykułów spożywczych wysoko przetworzonych, a więc tych gotowych. Pamiętaj też o tym, aby unikać produktów zawierających glutaminian sodu i dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: http://www.wyrzucsolniczke.pl/dietetyk-radzi

O autorze

Odpowiedz