sód zawartość w warzywach

Sód w diecie – skutki niedoboru i nadmiaru

Sód w diecie to temat rzeka. Z jednej strony wiemy już, że sód jako pierwiastek jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, szczególnie w kontekście regulacji gospodarki wodnej. Z drugiej zaś tak dużo mówi się o niekorzystnych skutkach jego nadmiaru. Jak to jest z tym sodem – szkodzi, czy może jednak nie? Sód i jego rola w organizmie Mimo pewnych wad, sód jest niezbędnym pierwiastkiem, a jego niedobór może być równie szkodliwy co nadmiar. Najważniejszą rolą sodu w organizmie jest regulacja ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych, w tym krwi. Poza tym sód uczestniczy w prawidłowych procesach przepuszczalności błon komórkowych, przewodnictwa nerwowego i

Jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie?

Witaminy to ten rodzaj składników odżywczych, których powinniśmy dostarczać swojemu organizmowi w ciągu całego roku – w postaci suplementów lub naturalnie. Jednak to zimą potrzebujemy ich w szczególności. Dlaczego i jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie oraz gdzie ich szukać? Jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie i dlaczego musimy pamiętać o suplementacji? Zima to wyjątkowo trudny czas dla naszego organizmu. Krótkie dni, zmienne temperatury, a do tego spowolniony metabolizm skutkujący niechęcią do jakiejkolwiek aktywności fizycznej oraz niezbyt zdrowa dieta, powodują, że nasza odporność zarówno fizyczna, jak i psychiczna znacząco spada. W efekcie stajemy się łatwymi ofiarami dla obecnych

szybkowar na kuchni

Duży garnek idealny do gotowania na parze – jak kupić ten najlepszy?

Gotowanie na parze to ostatnio dość popularny trend, promowany przez miłośników zdrowego stylu życia. Aby móc przekonać się o jego prozdrowotnych właściwościach, warto wyposażyć swoją kuchnię w odpowiednie akcesoria. Wśród nich powinny znaleźć się m.in. duży garnek oraz specjalna nakładka, czyli sito do gotowania na parze. Podpowiadamy, w jaki sposób kupić te najlepsze i najtrwalsze naczynia i akcesoria. Duży garnek idealny do gotowania na parze – zalety jego posiadania Jest wiele zalet gotowania na parze. Przygotowane w ten sposób potrawy: mają więcej składników odżywczych, zawierają mniej kalorii, mają lepszy smak i aromat, są pożywne i sycące. Dlatego warto zastanowić się

Garderoba w małym mieszkaniu

Garderoba jako osobne pomieszczenie w domu to marzenie niejednej kobiety. Posiadając ją, zdecydowanie łatwiej dbać o ład i porządek w swoich ubraniach i obuwiu, można też przechowywać je we właściwy sposób. Niestety, często ogranicza nas mały metraż mieszkania, w wyniku czego garderoba wciąż pozostaje jedynie w sferze marzeń. Czy jest jakiś sposób na to, by pomimo posiadania niedużego mieszkania w bloku, stworzyć własną garderobę? Garderoba w formie dużej szafy Chcąc znaleźć miejsce na garderobę w niewielkim mieszkaniu, należy iść na pewne kompromisy. Jeżeli nie jesteśmy w stanie poświęcić na jej aranżację osobnego pomieszczenia, postarajmy się zaadaptować na ten cel fragment

suszarka do ubrań - pralnia

Suszarka do ubrań – rodzaje i funkcje

Suszarka do ubrań to urządzenie, które zdobywa coraz większą popularność. Dzięki niemu nie potrzebujemy dodatkowej przestrzeni na suszarki tradycyjne oraz nie musimy czekać kilku dobrych godzin, aż pranie wyschnie. Co trzeba wiedzieć o suszarkach bębnowych? Jakie są ich najważniejsze funkcje? A może planujesz zakup, ale nie wiesz, na jaki model się zdecydować? Dzisiaj postaram się przedstawić najważniejsze cechy tego sprzętu! Rodzaje suszarek do ubrań Zacznijmy od tego, jakie są rodzaje suszarek do ubrań. Warto wiedzieć, jak działa dane urządzenie, by dokonać najlepszego wyboru. Na rynku dostępne są: Suszarka kondensacyjna – to model, który nie wymaga podłączenia do wentylacji. Woda, która

1% podatku na cele charytatywne – jak to działa?

Każdego roku podatnicy są zobowiązani do przygotowania i złożenia rocznej deklaracji podatkowej PIT, będącej podstawą do zapłaty podatku lub zwrotu jego nadpłaty. W związku z tym pojawia się też możliwość przekazania 1% podatku na cele charytatywne, o co apelują różne fundacje i organizacje pożytku publicznego. Czym jest owy 1%? W jaki sposób można go przekazać i dlaczego warto to uwzględnić przy corocznym rozliczeniu podatkowym? Co to jest 1% podatku? Wspomniany 1% to 1/100 część podatku dochodowego od osób fizycznych, który każdy podatnik może przekazać na wybraną przez siebie organizację OPP, czyli mającą status organizacji pożytku publicznego. Jest to jeden z

chroniczne zmęczenie

Paraliż senny – czym jest i jak mu zapobiegać?

Paraliż senny to zjawisko znane od wielu lat, które dotyka osób w różnym wieku i pochodzących z różnych środowisk. Sama jego nazwa brzmi przerażająco i rzeczywiście nie jest to przyjemne doświadczenie. Co jest przyczyną występowania paraliżu nocnego? Czy można mu jakoś zapobiec? Co to jest paraliż senny? Kto jest narażony? O paraliżu przysennym mówimy wtedy, gdy będąc w fazie snu REM, czyli w śnie najgłębszym, gdy przydarzają nam się sny, a nasze mięśnie wiotczeją, przebudzamy się i wchodzimy w tryb czuwania, zanim naturalne zwiotczenie mięśni minie. W trakcie takiego stanu, człowiek może oddychać oraz otwierać oczy, ale nie jest w

para_siedzi_na_ławce

Idealna randka – jak ją zorganizować?

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego pierwsza randka tak często wpływa na decyzję o tym, czy będziecie się dalej spotykali? Nie – nie chodzi tu jedynie o sposób w jaki zainteresujecie sobą partnera, ale o najdrobniejsze szczegóły związane z jej przebiegiem, ale i organizacją. Zatem, jeśli szukacie przepisu, jak zorganizować idealną randkę – pierwszą randkę, koniecznie zajrzyjcie do naszego krótkiego poradnika. Idealna pierwsza randka – czyli jaka? Mimo, iż idealna randka to pojęcie, które posiada tysiące różnych definicji istnieją pewne elementy, bez jakich trudno mówić o naprawdę udanym pierwszym spotkaniu z nowo poznaną osobą. Jakie? Przede wszystkim ważne jest miejsce na randkę.

najlepsza pizza w warszawie

Pizza w Warszawie – czy w stolicy można zjeść dobrą pizzę?

Uwielbiamy pizzę! Bez względu na to, ile mamy lat, gdzie mieszkamy i czym się zajmujemy na co dzień, chętnie zajadamy się włoskim plackiem z rozmaitymi dodatkami. Pizza na świecie jest takim samym przebojem kulinarnym, jak w Polsce. Nie bez powodu w każdym roku powstaje co najmniej kilka pizzerii lub restauracji serwujących ten włoski specjał. W Warszawie można je spotkać niemal na każdej ulicy. Ale czy faktycznie pizza w Warszawie jest w stanie dorównać oryginalnej włoskiej pizzy? Gdzie zjemy najlepszą? O tym poniżej. Z ziemi włoskiej? A może jednak greckiej? Ponoć pizza wywodzi się z gorącej Italii. Ponoć, bo nie do

Zdrowy wypoczynek i spokojny relaks pozwalają przetrwać jesienne przesilenie

Jak dbać o siebie jesienią? Zdrowy wypoczynek i higiena snu

Przyszła astronomiczna jesień – czas, który jest pełen kolorów, pięknych, mglistych krajobrazów, ale także niższych temperatur, szybciej zapadającego zmroku, strug deszczu i przejmującego wiatru. Nasz organizm ze smutkiem żegna słoneczne dni i zaczyna się szykować do zimy. Temu przejściu, z jednej pory roku w drugą, towarzyszy szereg objawów psychicznych i fizycznych zwanych przesileniem jesiennym. Czym ono jest i jak sobie z nim radzić? Pomoże zdrowy wypoczynek! Co to znaczy? Przesilenie jesienne – czas na naprawdę zdrowy wypoczynek! Świat to jeden wielki organizm. Zmiany w naturze, a zwłaszcza w pogodzie, mają na nas wpływ. Na gwałtowne obniżenie temperatury i stopnia nasłonecznienia w

Paraliż senny – czym jest i jak mu zapobiegać?

Paraliż senny to zjawisko znane od wielu lat, które dotyka osób w różnym wieku i pochodzących z różnych środowisk. Sama jego nazwa brzmi przerażająco i rzeczywiście nie jest to przyjemne doświadczenie. Co jest przyczyną występowania paraliżu nocnego? Czy można mu jakoś zapobiec?

Co to jest paraliż senny? Kto jest narażony?

O paraliżu przysennym mówimy wtedy, gdy będąc w fazie snu REM, czyli w śnie najgłębszym, gdy przydarzają nam się sny, a nasze mięśnie wiotczeją, przebudzamy się i wchodzimy w tryb czuwania, zanim naturalne zwiotczenie mięśni minie. W trakcie takiego stanu, człowiek może oddychać oraz otwierać oczy, ale nie jest w stanie się poruszać. Zjawisko to występuje zazwyczaj tuż przed przebudzeniem, ale zdarza się także podczas zasypiania. Ktoś, kto doświadcza tego po raz pierwszy, może czuć ogromny niepokój. Paraliżowi nocnemu może także towarzyszyć przyspieszone bicie serca, uczucie dudnienia w uszach, bezwładnego spadania, a nawet uczucie przygniatania klatki piersiowej i wykręcania ciała. Niektórzy mówią nawet o wrażeniu, jakby umierali.

Paraliż nocny najczęściej występuje u osób z zaburzeniami natury psychicznej i emocjonalnej, zwłaszcza z zaburzeniami lękowymi. Pojawia się także u osób chorych na narkolepsję i hipersomnię. Bywa też, że występuje wraz z nadciśnieniem tętniczym czy zespołem bezdechu sennego. Chociaż opis i przebieg paraliżu sennego brzmi naprawdę niepokojąco, nie jest groźny dla zdrowia i życia i zazwyczaj mija po kilkunastu sekundach lub minutach. Wiele osób, które doświadczyły go raz, obawia się, że znów się powtórzy. Jak temu zapobiec?

paraliż senny

Co sprzyja występowaniu paraliżu sennego?

Mimo wielu badań przeprowadzonych nad tym zjawiskiem, nadal nieznane są konkretne przyczyny występowania paraliżu nocnego. Założono, iż ma to związek z zaburzeniami faz snu, na które z kolei może wpływać niewłaściwy tryb życia. Zgodnie z tą teorią narażone są szczególnie osoby, które niedosypiają, kładą się spać o późnych godzinach i mają nieregularne godziny snu. Wpływ na wystąpienie paraliżu sennego może mieć też spanie na plecach, silny stres, niewłaściwa dieta, zmiana strefy czasowej, spożywanie alkoholu i kawy w dużej ilości, przyjmowanie leków nasennych, a także czynniki genetyczne.

Jak zapobiegać paraliżowi nocnemu?

Wiedząc o tym, warto szczególnie przyjrzeć się swojemu rytmowi dnia i zadbać o odpowiednią ilość snu we właściwych warunkach. Kluczowe jest chodzenie spać i wstawanie o tej samej porze, a także spanie w komfortowych warunkach (odpowiednia temperatura powietrza, zaciemnienie pomieszczenia, świeża pościel). Dobrze też wprowadzić kilka zdrowych nawyków żywieniowych, tj. spożywać posiłki w równych odstępach czasu, nie przejadać się, unikać ciężkostrawnych posiłków oraz słonych przekąsek, unikać spożywania alkoholu tuż przed snem. Na jakość snu wpływ ma też aktywność fizyczna, jeżeli więc mamy pracę siedzącą, warto kilka razy w tygodniu poćwiczyć – w domu, na świeżym powietrzu lub na siłowni.

Więcej informacji na temat paraliżu nocnego można znaleźć na stronie: https://urodaizdrowie.pl/paraliz-senny-dlaczego-budzi-przerazenie-i-czy-jest-grozne

O autorze

Odpowiedz