mama karmi małe dziecko siedzące w foteliku do karmienia łyżeczką

Zdrowa przekąska w tubce – owocowe musy dla dzieci

Zdrowe odżywianie i prawidłowe nawyki żywieniowe kształtują się od najmłodszych lat życia. Rodzice starają się wzbogacać dietę dzieci o najcenniejsze składniki, które zadbają o rozwój i odporność młodego organizmu. A składniki te zawarte są przede wszystkim w owocach i warzywach. Jak podawać je dzieciom? Jaką formę dań wybrać? Jednym z rozwiązań są musy w tubkach (saszetkach). Zobacz, dlaczego warto uwzględnić je w jadłospisie Twojego maluszka.

cytryna i łyżka z suplementami diety

Suplementy diety – czy naprawdę warto?

Od jakiegoś czasu w naszym społeczeństwie rośnie świadomość zagrożeń, jakie niesie za sobą otyłość, nieprawidłowa dieta oraz niedobory witamin i minerałów. To dobra wiadomość, gdyż taka wiedza to pierwszy krok na drodze do wprowadzenia znaczących zmian, a co za tym idzie, lepszego życia. Kryje się jednak za tym też pewna pułapka. „Moda” na zdrowy styl życia przyniosła też wysyp tysięcy preparatów nazywanych suplementami diety. Ich producenci przekonują, że bez ich stosowania absolutnie nie uda nam się schudnąć/poprawić stanu cery/uzupełnić niedoborów witamin i wiele, wiele innych. W efekcie niejeden każdego dnia przyjmuje garść tabletek, choć nie są to leki niezbędne do

pościel w nieładzie - poduszki i kołdra

Roztocza – niewidzialny wróg

Każdy z nas codziennie dba o higienę swojego ciała – bierzemy prysznic rano lub wieczorem, a w okresie letnim potrafimy kąpać się nawet kilka razy dziennie. Niestety, jednocześnie często zupełnie pomijamy higienę naszego snu, która ma związek z higieną materaca, łóżka i pościeli. Co to jest higiena snu? Co może jej zagrażać? I jak o nią prawidłowo dbać?

fruktoza owoce na talerzu

Nietolerancja fruktozy – owoce potrafią czasem zaszkodzić

Nietolerancja fruktozy nie jest często omawianym zjawiskiem, ale mimo wszystko dość powszechnym. Czasem można nawet nie wiedzieć, że choruje się na podobne schorzenie, dlatego warto wiedzieć więcej o objawach, ale także i o samej diecie fruktozowej. Ta może nam bardzo pomóc, a wcale nie oznacza wielkich zmian w jadłospisie. Fruktoza w owocach – o co chodzi? Zacznijmy od samych podstaw, czyli tego, czym w rzeczywistości jest fruktoza. To po prostu cukier, który występuje w owocach. Stąd też sama jego nazwa (fructus to owoc), choć fruktoza znajduje się nie tylko w owocach. Znajdziemy ją także w warzywach. Występuje m.in. w pomidorach,

Wiosenne porządki w szafie – co zrobić z ubraniami, których już nie nosisz?

Nadchodząca wiosna stanowi doskonalą okazję, aby przeprowadzić generalne porządki w całym domu. Chętnie myjemy okna, trzepiemy dywany, wietrzymy pomieszczenia i zaglądamy do szafy w poszukiwaniu garderoby idealnej na cieplejsze dni. Często wówczas okazuje się, że w naszej szafie zalegają ubrania, których nie nosimy już od wielu lat. W takiej sytuacji pora odstawić sentymenty na bok i pozbyć się niepotrzebnych elementów garderoby! Segregacja w szafie Zdecydowana większość kobiet uwielbia swoje ubrania i nie potrafi się z nimi rozstać. Poszczególne elementy garderoby, często w bardzo dobrym stanie, wiążą się z różnymi wspomnieniami i stanowią pewnego rodzaju pamiątkę. Poza tym moda wraca co

Jak zaplanować remont kuchni?

Kuchnia to jedno z najważniejszych pomieszczeń w całym domu. Śmiało można stwierdzić, że jest ona jego sercem. Osoby, które przygotowują posiłki dla wszystkich domowników i te, których pasją jest gotowanie spędzają w niej mnóstwo czasu. Dlatego też to pomieszczenie musi być miejscem funkcjonalnym i przyjemnym. Jeśli urządzamy lub remontujemy mieszkanie musimy wiedzieć, jak zaplanować remont kuchni, aby poszedł on sprawnie i szybko. Od czego zacząć remont kuchni? Remont kuchni należy zacząć od gruntownych przemyśleń, głównie tych dotyczących funkcjonalności i użyteczności. Musimy dobrze się zastanowić, jakie sprzęty i rozwiązania będą nam potrzebne. Układ i wysokość blatów, pojemność szafek i szuflad, ulokowanie sprzętu

dekoracje wielkanocne - kurczaczek i królik

Dekoracje wielkanocne, czyli świąteczny wystrój domu

Wielkanoc jest jednym z najważniejszych i najpiękniejszych świąt w tradycji chrześcijańskiej. Kojarzy się przede wszystkim z radością, wiosną, rodzinnym malowaniem pisanek, święceniem pokarmów, strojeniem Grobu Pańskiego, dzieleniem się jajkiem oraz śmigusem-dyngusem. Niezwykłą atmosferę w okresie Świąt Wielkanocnych tworzą w domu różnorodne, kolorowe dekoracje wielkanocne. Nieodłącznym elementem Wielkanocy są oryginalne stroiki, pisanki, plecione koszyczki, zajączki czy imponujące dekoracje, które podkreślą szczególną atmosferę świąt. Stroiki wielkanocne W centralnym punkcie każdego stołu wielkanocnego, przy którym gromadzi się cała rodzina, powinien znaleźć się stroik. Stanowi on prostą, a przy tym kolorową i efektowną ozdobę. Podstawę stroików dostępnych na rynku stanową okrągłe wieńce, do których

fotografia - nauka

Jak robić dobre zdjęcia?

Robić zdjęcia każdy może, jednak już nie każdy wie jak robić je dobrze. Rozpoczynając swoją przygodę z aparatem fotograficznym, warto poznać podstawowe zasady dotyczące wykonywania zdjęć. Początkowo nasze prace będą poprawne, a wraz z upływem czasu i intensywnym treningiem obok naszych fotografii nikt nie przejdzie obojętnie. Tekst kierujemy głównie do osób, które pragną uczyć się trudnej ale jakże pięknej i wspaniałej sztuki fotografii,  profesjonalistów natomiast zachęcamy do podzielania się swoją cenną wiedzą. Zadbaj o sprzęt fotograficzny Aby aparat, obiektywy, ładowarki, statyw i inne akcesoria posłużyły nam niezawodnie przez długie lata musimy o nie dbać w odpowiedni sposób. Profesjonalny fotograf dba

sód zawartość w warzywach

Sód w diecie – skutki niedoboru i nadmiaru

Sód w diecie to temat rzeka. Z jednej strony wiemy już, że sód jako pierwiastek jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, szczególnie w kontekście regulacji gospodarki wodnej. Z drugiej zaś tak dużo mówi się o niekorzystnych skutkach jego nadmiaru. Jak to jest z tym sodem – szkodzi, czy może jednak nie? Sód i jego rola w organizmie Mimo pewnych wad, sód jest niezbędnym pierwiastkiem, a jego niedobór może być równie szkodliwy co nadmiar. Najważniejszą rolą sodu w organizmie jest regulacja ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych, w tym krwi. Poza tym sód uczestniczy w prawidłowych procesach przepuszczalności błon komórkowych, przewodnictwa nerwowego i

Jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie?

Witaminy to ten rodzaj składników odżywczych, których powinniśmy dostarczać swojemu organizmowi w ciągu całego roku – w postaci suplementów lub naturalnie. Jednak to zimą potrzebujemy ich w szczególności. Dlaczego i jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie oraz gdzie ich szukać? Jakich witamin najbardziej brakuje nam w zimie i dlaczego musimy pamiętać o suplementacji? Zima to wyjątkowo trudny czas dla naszego organizmu. Krótkie dni, zmienne temperatury, a do tego spowolniony metabolizm skutkujący niechęcią do jakiejkolwiek aktywności fizycznej oraz niezbyt zdrowa dieta, powodują, że nasza odporność zarówno fizyczna, jak i psychiczna znacząco spada. W efekcie stajemy się łatwymi ofiarami dla obecnych

Ile kofeiny ma kawa i inne ciekawostki o kawie

Kawa posiada niezwykle bogaty skład, który zależy przede wszystkim od odmiany i jakości ziaren, zawierających setki różnorodnych związków. W owocach kawowca znajduje się nie tylko popularna kofeina, ale również woda, witaminy z grupy B, kwas foliowy, witamina E, minerały (magnes, fosfor, wapń oraz potas), kwasy organiczne, fenolowe i tłuszczowe, białka, węglowodany oraz wiele innych.

Kofeina w kawie

Jednym z podstawowych składników kawy jest kofeina, czyli naturalny alkaloid o działaniu pobudzającym, która oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy. Została odkryta w 1819 roku przez niemieckiego chemika Friedricha Rungego. Uzyskana substancja wykazała działania o charakterze psychoaktywnym. Przeprowadzone badanie udowodniły, że kofeina w odpowiedniej ilości nie tylko stymuluje działanie ośrodkowego układu nerwowego, ale również poprawia koncentrację, zmniejsza senność i zmęczenie oraz przyspiesza procesy trawienne. Znana jest również pod innymi nazwami, które zależą od źródła pochodzenia (np. teina, mateina czy guaranina). Kofeinę można bowiem znaleźć w herbacie, kakao, czekoladzie, napojach energetycznych, preparatach pobudzających, przeciwastmatycznych, przeciwbólowych i przeciwmigrenowych.

Właściwości kawy

Kawa zawiera nie tylko kofeinę, ale również inne drogocenne substancje (między innymi antyoksydanty) które mają pozytywny wpływ na ogólne samopoczucie i zdrowie człowieka. Zdaniem większości lekarzy, dietetyków i specjalistów do spraw żywienia kawa przyjmowana w rozsądnych ilościach:

  • poprawia pamięć;
  • obniża poziom stresu;
  • chroni przed niektórymi chorobami nowotworowymi;
  • zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2;
  • zmniejsza ryzyko depresji;
  • przyspiesza metabolizm;
  • poprawia perystaltykę jelit.

Według specjalistów najlepsza jest kawa przygotowana w ekspresie ciśnieniowym oraz kawa parzona w tradycyjny sposób (tzw. “fusiara”).

Kawa - obniża stres, może chronić przed depresją

Ile kofeiny ma kawa?

Ilość kofeiny w kawie zależy przede wszystkim od:

  • rodzaju ziaren;
  • stopnia wypalenia kawy – ziarna kawy jasno palonej posiadają większą ilość kofeiny w stosunku do ciemniejszych ziaren, które są znacznie dłużej wypalane;
  • sposobu przygotowania napoju
  • oraz pojemności kawy.

W zależności od rodzaju kawy, w jednej porcji może znajdować się od 50 do nawet 150 mg kofeiny. Najwięcej substancji pobudzającej zawiera tradycyjne espresso (około 200 mg kofeiny w 100 ml napoju), zaś najmniej kawa rozpuszczalna (95 mg w 100 ml napoju). Zachowanie wysokiego poziomu kofeiny w kawie zapewniają dobrej jakości ekspresy do kawy.

Ile kofeiny dziennie?

Zdaniem naukowców i lekarzy bezpieczna dawka kofeiny wynosi:

  • dla dzieci – ok. 5,3 mg/kg masy ciała (czyli np. 140–160 mg kofeiny na dobę dla dziesięciolatka);
  • dla dorosłej osoby – poniżej 300 mg na dobę.

Lecznicza dawka kofeiny wynosi 200 mg, co stanowi ekwiwalent około 4 kaw espresso, 3 filiżanek kawy rozpuszczalnej, 2 filiżanek kawy mielonej i około 20 filiżanek kawy bezkofeinowej. Jednorazowa dawka śmiertelna wynosi natomiast około 10 do 14 g, czyli około 150 do 200 mg/kg masy ciała. Nadmiar substancji pobudzającej u młodzieży może powodować kłopoty ze snem, skupieniem uwagi, nerwowość

 

 

O autorze

Odpowiedz