co na kaszel

Domowe sposoby na kaszel

Niby jeszcze lato, a pogoda iście jesienna. Taka aura bardzo sprzyja infekcjom wirusowym, które wręcz uwielbiają obdarowywać nas katarem i męczącym kaszlem. Można się wykończyć! Niby ze zwykłym przeziębieniem nie biega się do lekarza, bo antybiotyku na to i tak nie przepisze, ale przecież jakoś trzeba sobie pomóc. Czas zakasać rękawy i w końcu docenić to, czym obdarowuje nas matka natura. Domowe sposoby na kaszel mogą są bardzo skuteczne. Wystarczy tylko wiedzieć, po co dokładnie sięgnąć.

Jedzenie w zgodzie z naturą

Wielu z nas prowadzi bardzo aktywny tryb życia, a przeważającą część naszego dnia wypełnia intensywna nauka lub wyczerpująca praca zawodowa. W ferworze codziennych zajęć, często zapominamy o konieczności regularnego spożywania dobrze skomponowanych posiłków.

dieta wegańska

Weganizm – coś więcej niż moda

Weganizm… Mam wrażenie, że od pewnego czasu traktowany jest jak kaprys, moda, chwilowy trend. Jak zwał, tak zwał. Tymczasem dla wielu osób to styl życia, filozofia, recepta na zdrowe i szczęśliwe życie. Każdy wie, że weganizm to dieta eliminująca produkty zwierzęce i pochodzenia zwierzęcego. Weganie nie tylko nie jedzą mięsa, ale także eliminują ze swojej diety miód, mleko, jaja. Udowadniają jednocześnie, że można być zdrowym i mieć dużo energii bez spożywania mięsa. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o weganizmie, a także jakie zalety płyną ze stosowania tego typu diety?

naczynia philipiak

Garnki Philipiak – z miłości do zdrowego gotowania

Kocham świadome gotowanie. Co to oznacza? Dokładnie to, że zwracam uwagę na wszystko, co wkładam do garnka, a przede wszystkim, w jaki sposób przygotowuję poszczególne posiłki. Efekt tych działań zawsze ma być taki: moje potrawy muszą być zdrowe, lekkie, pełne wartości odżywczych i smaczne. Nie jest tajemnicą, że garnek garnkowi nierówny. Te, którymi dysponowały nasze mamy – głównie emaliowanie, nie należą do najzdrowszych. Dlatego, jeśli to tylko możliwe, powinniśmy zamienić je na modele wykonane z wysokiej jakości stali szlachetnej. Przykładem są tu garnki Philipiak. Mój numer jeden i chyba największa miłość ostatnich czasów.

dieta ketogenna

Dieta ketogeniczna – o co tu chodzi?

Jeść tłuszcz i spalać tłuszcz? Tak, to możliwe! Na tym właśnie polega dieta ketogeniczna, znana również jako dieta ketogenna. Od jakiegoś czasu uważana jest za numer jeden wśród wszystkich dostępnych diet redukujących masę ciała. Na jej punkcie oszalał niemal cały Instagram. Wiele fit dziewczyn chwali się na portalach społecznościowych efektami jej stosowania, które trzeba przyznać są bardzo imponujące. I pomyśleć, że pierwotnie powstała jako terapia wspomagająca leczenie padaczki. Czym jest dieta ketogeniczna i o co dokładnie w niej chodzi? O tym poniżej.

sos kurkowy z kurczakiem

Pierś z kurczaka w sosie kurkowym

Lato w pełni, a to oznacza finezję w kuchni. W końcu możemy korzystać ze wszystkich darów natury i rozkoszować się smakiem potraw, za którymi tęsknimy zimą. Jeśli powiem wam pierś z kurczaka w sosie kurkowym, to o czym pomyślicie za pierwszym razem? Jestem pewna, że większość osób powie, że o daniu smacznym, ale dość ciężkim i tłustym. Przyzwyczailiśmy się bowiem do tego, że jeśli kurki, to i śmietana. I faktycznie, większość osób podaje je właśnie w ten sposób. A co, jeśli zamiast śmietany użyjemy mleczka kokosowego? Efekt będzie jeszcze lepszy i danie zyska charakteru. Jeśli nie próbowaliście, koniecznie nadróbcie zaległości.

modny makijaż ślubny 2019

Makijaż ślubny dla każdego typu urody

W stylizacji ślubnej każdy detal ma znaczenie. Piękna sukienka, oryginalne obuwie, wyszukana biżuteria to nie wszystko. Idealnym dopełnieniem całości jest makijaż ślubny. Odpowiednio dobrany potrafi podkreślić naturalną urodę panny młodej. Do tego pozwala sprytnie ukryć drobne niedoskonałości. W zależności od tego, co jest twoim atutem – skup się na podkreśleniu oczu lub ust. W makijażu ślubnym, podobnym jak w tym codziennym i wieczorowym, obowiązuje jedna zasada, a mianowicie taka, że jeśli podkreślamy usta, makijaż oczu powinien być subtelny i odwrotnie. Jakie trendy w makijażu obowiązują w tym sezonie? Jaki makijaż ślubny powinna wybrać blondynka, a jaki brunetka i rudowłosa? O

basecamp lipsk

Nowoczesny akademik w Lipsku – poznaj BaseCamp!

Lipsk to bardzo atrakcyjne miejsce, zwłaszcza dla studentów. Mimo, że na początku może być trudno, bo obce miasto, obcy kraj to jednak z czasem trudno stąd wyjechać. Jako, że jest to miasto studentów, życie tutaj odbywa się na wysokich obrotach. Ciekawostką jest, że w Lipsku trudno spotkać typowego Niemca. Za to nie brakuje młodych ludzi z całego świata. Dużo tu studentów z Francji, Włoch i Hiszpanii, a także Azji, Węgier czy Ameryki. W Lipsku znajdują się dwie uczelnie. Pierwsza z nich to Leipzig-Universitat. Druga HTWK. Jeśli planujesz studiować w Lipsku, to poza nauką i przyjemnościami, będziesz musiała pomyśleć o odpowiednim

długie sukienki na lato

Długie sukienki – must have lata!

Latem chcemy czuć się swobodnie i komfortowo, a jednocześnie modnie i w niektórych sytuacjach również elegancko. I nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy tak właśnie się czuły. Każdego dnia! Hitem tegorocznym wakacji są długie sukienki. Nie dość, że zapewniają maksimum komfortu i są przewiewne, to na dodatek odpowiednio wystylizowane, robią kawał dobrej roboty. Można je nosić do sandałków na obcasie oraz adidasów. W każdym wydaniu wyglądają obłędnie. Jeśli chcesz być bardziej w trendach, obowiązkowo wybierz model oversize!

co zabrać na wakacje

Wakacyjny niezbędnik

Sezon urlopowy można uznać za otwarty. Jeszcze momencik i każdy z nas wyruszy na północ lub południe. Niektórzy wybiorą się za granicę w poszukiwaniu pięknych widoków, wiecznie ciepłego morza i niezawodnego słońca. W każdym przypadku warto odpowiednio skompletować swój bagaż tak, aby nie zabrakło w nich niezbędnego minimum. I nie mam tu na myśli ubrań, bo to kwestia bardzo indywidualna. Są jednak akcesoria, których nie może zabraknąć w twoim bagażu podróżnym.

Dieta ketogeniczna – o co tu chodzi?

Jeść tłuszcz i spalać tłuszcz? Tak, to możliwe! Na tym właśnie polega dieta ketogeniczna, znana również jako dieta ketogenna. Od jakiegoś czasu uważana jest za numer jeden wśród wszystkich dostępnych diet redukujących masę ciała. Na jej punkcie oszalał niemal cały Instagram. Wiele fit dziewczyn chwali się na portalach społecznościowych efektami jej stosowania, które trzeba przyznać są bardzo imponujące. I pomyśleć, że pierwotnie powstała jako terapia wspomagająca leczenie padaczki. Czym jest dieta ketogeniczna i o co dokładnie w niej chodzi? O tym poniżej.

Dieta ketogenna – dieta wysokotłuszczowa

Dieta ketogeniczna zaliczana jest do diet wysokotłuszczowych, jednocześnie niskowęglowodanowych. Jeśli chcesz się czuć wyjątkowo lekko i mieć znakomite samopoczucie, wyłącz z codziennego menu węglowodany i zastąp je tłuszczami. To naprawdę działa. Jak to się ma w praktyce? W codziennej diecie człowiek, który nie stosuje diety ketogenicznej zjada mniej więcej 35% tłuszczów, 50% węglowodanów oraz około 15% białek. Tymczasem, dieta ketogeniczna zakłada spożywanie każdego dnia 80-90% tłuszczy oraz 10-20% białek i węglowodanów łącznie. Różnica jest wyraźnie widoczna. I w tym właśnie tkwi cały sekret. Mówiąc inaczej – stosunek składników pokarmowych w diecie ketogennej to 4:1 lub 3:1, z czego to 4 lub 3 stanowią tłuszcze, a 1 to białka i węglowodany.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Najprościej rzecz ujmując, w stosowaniu tej diety chodzi o to, żeby organizm nie czerpał energii z węglowodanów tak, jak to zazwyczaj dzieje się podczas każdej innej diety, ale ze spożywanych własnych tłuszczów i białka. Istotą tejże diety jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, którego skutkiem jest spalanie zapasów zgromadzonych w tkance tłuszczowej. Warto w tym miejscu dodać, że w trakcie stosowania diety ketogennej w organizmie wytwarzają się ciała ketonowe, które skutecznie hamują uczucie głodu. To z kolei bardzo pomaga wytrwać w nowym modelu odżywiania się.

dieta ketogeniczna co jeść

Uwaga!

Trzeba pamiętać, że dieta ketogeniczna to dieta uboga w wiele składników odżywczych. Mało w niej witamin, składników mineralnych, błonnika. Co to oznacza? A choćby to, że podczas trwania diety, zwłaszcza na samym jej początku, zanim organizm zdąży się przestawić na nowy styl żywienia, mogą wystąpić zaparcia, wymioty i bóle brzucha. U niektórych osób może też pojawić się senność i zmęczenie.

Dieta ketogeniczna – co jeść, a czego unikać?

Dieta wysokotłuszczowa powinna zawierać trzy posiłki. Z kolei każdy z nich musi zawierać dokładnie taką samą ilość tłuszczów, białka i węglowodanów. Płyny w diecie ogranicza się do 60-665 ml/kg m.c./d. Należy pamiętać, że taka dieta bez odpowiedniego przygotowania, może być szokiem dla organizmu, dlatego zawsze jej rozpoczęcie warto poprzedzić 1-2 dniową głodówką i potem stopniowo zwiększać ilość podawanych składników odżywczych. No dobrze, a teraz powiedzmy sobie, co dokładnie jeść, bo często z tym jest problem. W diecie wysokotłuszczowej nie chodzi o jedzenie jakichkolwiek produktów będących źródłem tłuszczów. Muszą to być produkty przemyślane, niekoniecznie tylko pochodzenia zwierzęcego. Duże znaczenie w tejże diecie ma pozyskiwanie lipidów z pożywienia, dlatego też w żywieniu wysokotłuszczowym poleca się spożywanie olejów roślinnych, a także majonezu i masła. Dobrym pomysłem jest oliwa z oliwek i olej lniany. Na liście produktów wskazanych znajdują się też orzechy, ryby, jajka, nasiona, pestki i awokado. W ograniczonych ilościach można spożywać kasze, makaron, ryż i owoce.

dieta ketogeniczna co jeść

Z kolei na zakazanej liście znajdują się głównie produkty zbożowe, słodycze i lody. Z węglowodanów, które należy mocno ograniczyć, poleca się spożywanie warzyw, które jednocześnie są źródłem witamin i minerałów.

Lista produktów zalecanych w diecie ketogenicznej:

  • ryby (łosoś, makrela, halibut)
  • mięso (wołowe, wieprzowe, drobiowe, cielęcina, jagnięcina)
  • jaja
  • masło
  • smalec
  • orzechy
  • pestki
  • sezam
  • nasiona chia
  • odżywki białkowe (opcjonalnie)
  • jabłka
  • truskawki
  • maliny
  • szpinak
  • kapusta
  • kalafior
  • marchew
  • pomidory
  • rzodkiewka

Dieta ketogeniczna – efekty

Dieta ketogenna jest często stosowana przez sportowców. Taki sposób odżywiania gwarantuje zdrową redukcję masy ciała – do 1 kg na tydzień. Tempo odchudzania zależy jednak od indywidualnych predyspozycji oraz wagi wyjściowej.

Jakie są przeciwwskazania do stosowania diety?

Dieta ketogenna nie może być stosowania przez wszystkie osoby. Odradza się ją osobom, które borykają się z problemami trzustki, nerek i wątroby. Dlaczego? Bo to właśnie te narządy podczas stosowania diety muszą sobie radzić z większym obciążeniem spowodowanym metabolizmem ciał ketonowych. A poradzą sobie z tym tylko wtedy, jeśli będą zdrowe i w pełni sił. Uwaga! Jeśli chodzi o zdrowego człowieka, to przy dłuższym stosowaniu może wystąpić kamica moczanowa i hiperurykemia. Ponadto, lekarze i dietetycy ostrzegają, że dieta ta może zaburzyć gospodarkę hormonalną. Przy dłuższym stosowaniu mogą pojawić się też objawy spowodowane niedoborem węglowodanów w diecie, a powrót do normalnej diety może spowodować powrót zrzuconych kilogramów.

O autorze

Odpowiedz