Zdrowy wypoczynek i spokojny relaks pozwalają przetrwać jesienne przesilenie

Jak dbać o siebie jesienią? Zdrowy wypoczynek i higiena snu

Przyszła astronomiczna jesień – czas, który jest pełen kolorów, pięknych, mglistych krajobrazów, ale także niższych temperatur, szybciej zapadającego zmroku, strug deszczu i przejmującego wiatru. Nasz organizm ze smutkiem żegna słoneczne dni i zaczyna się szykować do zimy. Temu przejściu, z jednej pory roku w drugą, towarzyszy szereg objawów psychicznych i fizycznych zwanych przesileniem jesiennym. Czym ono jest i jak sobie z nim radzić? Pomoże zdrowy wypoczynek! Co to znaczy? Przesilenie jesienne – czas na naprawdę zdrowy wypoczynek! Świat to jeden wielki organizm. Zmiany w naturze, a zwłaszcza w pogodzie, mają na nas wpływ. Na gwałtowne obniżenie temperatury i stopnia nasłonecznienia w

Gotowanie na parze to jeden ze sposobów na pożywne danie dla dziecka

Gotowanie na parze dla dziecka – dlaczego warto?

Smażenie bez tłuszczu, spożywanie nieprzetworzonego jedzenia, rezygnacja z cukru, gotowanie w małej ilości wody – to kodeks, którym zazwyczaj kierują się ludzie będący na diecie odchudzającej. Ale czy faktycznie zdrowe gotowanie, takie jak gotowanie na parze, zarezerwowane jest tylko dla tych, którzy chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy? Niekoniecznie. Tego typu gotowanie polecane jest każdemu, kto chce dbać o dobre samopoczucie. Co więcej – w sposób szczególny polecane jest maluszkom. Niestety, zbyt rzadko mówi się na ten temat. A przecież w momencie, kiedy malec zaczyna zjadać coś więcej niż tylko mleko, obowiązkiem każdego rodzica jest zadbanie o jego właściwe, a więc zdrowe

Domowa pizza może być też dietetyczna, np. na cieście razowym!

Domowa pizza, czyli jak zrobić coś po swojemu

Domowa pizza to jedno z tych dań, które wprawdzie wymaga od nas trochę nakładów pracy, ale także może przynieść zaskakujące połączenie smaków. Owszem, nie zawsze taki posiłek musi nam wyjść dobrze za pierwszym razem, ale warto spróbować swoich sił. W końcu mówimy tutaj o jednym z najpopularniejszych dań na świecie, więc czemu nie spróbować zrobić go samemu? Domowa pizza krok po kroku Istnieje wiele doskonałych pizzerii, które dowiozą nam pizzę do domu i to bardzo szybko. Możemy w takich restauracjach zamówić niemal dowolny rodzaj pizzy. To szybki i całkiem niedrogie rozwiązanie, a szczególnie wtedy, kiedy nie ma się czasu na

Pielęgnacja skóry pod oczami u mężczyzn powinna być elementem codziennej rutyny

Pielęgnacja skóry pod oczami u mężczyzn

Skóra wokół oczu zarówno u kobiet, jak i mężczyzn jest delikatna i bardzo cienka. Jej grubość wynosi około 0,5 mm. Dodatkowo skóra w okolicach oczu pozbawiona jest gruczołów łojowych, co pozbawia ją ochrony przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, podrażnieniami, przesuszeniem. Specyficzna budowa skóry wokół oczu wymaga specjalistycznej i wieloetapowej pielęgnacji, o której panowie często zapominają lub nie wiedzą, jak ją przeprowadzać. Też masz takie dylematy? Zobacz nasz poradnik i sprawdź najlepsze kosmetyki pod oczy dla mężczyzn. Jakie kosmetyki stosować do pielęgnacji okolic oczu? Rynek kosmetyków dla mężczyzn stale się rozwija. Dzięki temu może zaproponować panom coraz lepsze i skuteczniejsze specyfiki

 Najpopularniejsze odmiany kawy – arabica, robusta, liberica

Kawa to aromatyczny napój o specyficznym, niepowtarzalnym smaku sporządzany z palonych, a następnie mielonych ziaren kawowca. Obecnie należy do najpopularniejszych używek na świecie. Zawarta w kawie kofeina pobudza ludzki organizm do działania, dodaje energii oraz poprawia sprawność psychiczną, stąd też większość osób rozpoczyna każdy dzień od filiżanki ulubionej „malej czarnej”, przygotowanej na bazie arabiki, robusty lub… liberiki. Arabica (Coffea arabica) Arabica, uznawana za wysokiej jakości kawę, jest niezwykle aromatyczna i posiada niezwykły delikatny smak. Kawa pochodzi z odmiany kawowca odkrytego w Etiopii, który rośnie najlepiej powyżej 1000 m n.p.m. i jest dość wymagający co do warunków. Optymalna temperatura uprawy musi

Ile kofeiny ma kawa z mlekiem

Ile kofeiny ma kawa i inne ciekawostki o kawie

Kawa posiada niezwykle bogaty skład, który zależy przede wszystkim od odmiany i jakości ziaren, zawierających setki różnorodnych związków. W owocach kawowca znajduje się nie tylko popularna kofeina, ale również woda, witaminy z grupy B, kwas foliowy, witamina E, minerały (magnes, fosfor, wapń oraz potas), kwasy organiczne, fenolowe i tłuszczowe, białka, węglowodany oraz wiele innych. Kofeina w kawie Jednym z podstawowych składników kawy jest kofeina, czyli naturalny alkaloid o działaniu pobudzającym, która oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy. Została odkryta w 1819 roku przez niemieckiego chemika Friedricha Rungego. Uzyskana substancja wykazała działania o charakterze psychoaktywnym. Przeprowadzone badanie udowodniły, że kofeina w odpowiedniej

zestaw naczyń musi zawierać też garnek na makaron

Magiczny zestaw naczyń do gotowania

Kuchnia to jedno z najważniejszych pomieszczeń w każdym domu. Śmiało można powiedzieć, że jest jego sercem. Z tego niezwykłego, wręcz magicznego miejsca, unoszą się smakowite aromaty i powstają  w nim wyjątkowo smaczne potrawy. Pyszne jedzenie ma to do siebie, że potrafi  nie tylko rozpieścić kubki smakowe, ale też cieszyć oczy, a niekiedy przenieść  zmysłami w odległe kraje. Kulinarne czary i podróże będą znacznie łatwiejsze z odpowiednim zestawem naczyń do gotowania.  Zestaw naczyń do gotowania dla kulinarnego czarodzieja Prawdziwi kuchenni magicy potrzebują czegoś więcej niż tylko patelni i garnka (chociaż i w posiadaniu tych przedmiotów są w stanie wyczarować pyszne dania).

akademik prywatny to ciekawa opcja na czas studiów

Mieszkanie w akademiku – blaski i cienie

Po dostaniu się na wymarzony kierunek każdy świeżo upieczony student staje przed wyborem: stancja czy akademik? Domy studenckie utożsamiane są ze studenckim życiem pełnym ekscytujących przygód i poznawaniem ciekawych ludzi. To tutaj mogą zacząć się przyjaźnie lub związki na lata. Ale jak naprawdę wygląda mieszkanie w akademiku? Czy zawsze to beztroska zabawa i świetny klimat? Co z regulaminami i zasadami?  Domy studenckie Mieszkanie w akademiku kojarzy się z ciągłymi imprezami. Jest to także miejsce, gdzie za nieduże pieniądze, mieszkasz w innym mieście, często „dwa kroki” od uczelni. Możesz przeżyć tam wiele owianych legendami przygód, poznać ciekawych ludzi, łatwo wejdziesz w

warzywa odpowiednie do gotowane na parze

Gotowanie na parze – dlaczego warto?

Gotowanie na parze zyskuje coraz więcej zwolenników. Jest to wypróbowana metoda na pełne smaku, pożywne i zdrowe dania, które nie dość, że pięknie wyglądają i nie tracą cennych składników odżywczych, to jeszcze są niskokaloryczne i lekkostrawne. Myślisz, że gotowanie na parze jest mdłe i nijakie? Nic bardziej mylnego! Przygotowywane w ten sposób potrawy są wyraziste w smaku, a do tego soczyste i sprężyste. Zachowują swój naturalny kolor i pierwotny kształt. Jak podkreślają szefowie kuchni, jest to najlepsza metoda na podkreślenie naturalnych walorów poszczególnych produktów – zwłaszcza warzyw. Ale nie tylko warzywa można przygotować na parze. Do tego idealnie nadają się

Naczynia Philipiak – opinie i zalety

Zdrowe odżywianie to nie tylko wybieranie produktów nieprzetworzonych, o niższej kaloryczności, bez dodatku soli i cukru. To także odpowiedni sposób przygotowania poszczególnych posiłków. Ideałem jest dziś gotowanie na parze oraz smażenie bez konieczności dodawania tłuszczu – niskokaloryczne i lekkostrawne. Myślisz, że zdrowe i dietetyczne gotowanie to prawdziwa droga przez mękę? Nic z tych rzeczy! Mądre gotowanie to żadna filozofia czy sztuka wymagająca specjalnych umiejętności. Odkąd na rynku pojawiły się naczynia Philipiak, wszystko stało się łatwiejsze. Opinie na ich temat potwierdzają tyko, że warte są każdej wydanej złotówki. Zdrowe gotowanie zaczyna się od wyboru dobrych garnków Mądre gotowanie zaczyna się od inwestycji

Dieta ketogeniczna – o co tu chodzi?

Jeść tłuszcz i spalać tłuszcz? Tak, to możliwe! Na tym właśnie polega dieta ketogeniczna, znana również jako dieta ketogenna. Od jakiegoś czasu uważana jest za numer jeden wśród wszystkich dostępnych diet redukujących masę ciała. Na jej punkcie oszalał niemal cały Instagram. Wiele fit dziewczyn chwali się na portalach społecznościowych efektami jej stosowania, które trzeba przyznać są bardzo imponujące. I pomyśleć, że pierwotnie powstała jako terapia wspomagająca leczenie padaczki. Czym jest dieta ketogeniczna i o co dokładnie w niej chodzi? O tym poniżej.

Dieta ketogenna – dieta wysokotłuszczowa

Dieta ketogeniczna zaliczana jest do diet wysokotłuszczowych, jednocześnie niskowęglowodanowych. Jeśli chcesz się czuć wyjątkowo lekko i mieć znakomite samopoczucie, wyłącz z codziennego menu węglowodany i zastąp je tłuszczami. To naprawdę działa. Jak to się ma w praktyce? W codziennej diecie człowiek, który nie stosuje diety ketogenicznej zjada mniej więcej 35% tłuszczów, 50% węglowodanów oraz około 15% białek. Tymczasem, dieta ketogeniczna zakłada spożywanie każdego dnia 80-90% tłuszczy oraz 10-20% białek i węglowodanów łącznie. Różnica jest wyraźnie widoczna. I w tym właśnie tkwi cały sekret. Mówiąc inaczej – stosunek składników pokarmowych w diecie ketogennej to 4:1 lub 3:1, z czego to 4 lub 3 stanowią tłuszcze, a 1 to białka i węglowodany.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Najprościej rzecz ujmując, w stosowaniu tej diety chodzi o to, żeby organizm nie czerpał energii z węglowodanów tak, jak to zazwyczaj dzieje się podczas każdej innej diety, ale ze spożywanych własnych tłuszczów i białka. Istotą tejże diety jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, którego skutkiem jest spalanie zapasów zgromadzonych w tkance tłuszczowej. Warto w tym miejscu dodać, że w trakcie stosowania diety ketogennej w organizmie wytwarzają się ciała ketonowe, które skutecznie hamują uczucie głodu. To z kolei bardzo pomaga wytrwać w nowym modelu odżywiania się.

dieta ketogeniczna co jeść

Uwaga!

Trzeba pamiętać, że dieta ketogeniczna to dieta uboga w wiele składników odżywczych. Mało w niej witamin, składników mineralnych, błonnika. Co to oznacza? A choćby to, że podczas trwania diety, zwłaszcza na samym jej początku, zanim organizm zdąży się przestawić na nowy styl żywienia, mogą wystąpić zaparcia, wymioty i bóle brzucha. U niektórych osób może też pojawić się senność i zmęczenie.

Dieta ketogeniczna – co jeść, a czego unikać?

Dieta wysokotłuszczowa powinna zawierać trzy posiłki. Z kolei każdy z nich musi zawierać dokładnie taką samą ilość tłuszczów, białka i węglowodanów. Płyny w diecie ogranicza się do 60-665 ml/kg m.c./d. Należy pamiętać, że taka dieta bez odpowiedniego przygotowania, może być szokiem dla organizmu, dlatego zawsze jej rozpoczęcie warto poprzedzić 1-2 dniową głodówką i potem stopniowo zwiększać ilość podawanych składników odżywczych. No dobrze, a teraz powiedzmy sobie, co dokładnie jeść, bo często z tym jest problem. W diecie wysokotłuszczowej nie chodzi o jedzenie jakichkolwiek produktów będących źródłem tłuszczów. Muszą to być produkty przemyślane, niekoniecznie tylko pochodzenia zwierzęcego. Duże znaczenie w tejże diecie ma pozyskiwanie lipidów z pożywienia, dlatego też w żywieniu wysokotłuszczowym poleca się spożywanie olejów roślinnych, a także majonezu i masła. Dobrym pomysłem jest oliwa z oliwek i olej lniany. Na liście produktów wskazanych znajdują się też orzechy, ryby, jajka, nasiona, pestki i awokado. W ograniczonych ilościach można spożywać kasze, makaron, ryż i owoce.

dieta ketogeniczna co jeść

Z kolei na zakazanej liście znajdują się głównie produkty zbożowe, słodycze i lody. Z węglowodanów, które należy mocno ograniczyć, poleca się spożywanie warzyw, które jednocześnie są źródłem witamin i minerałów.

Lista produktów zalecanych w diecie ketogenicznej:

  • ryby (łosoś, makrela, halibut)
  • mięso (wołowe, wieprzowe, drobiowe, cielęcina, jagnięcina)
  • jaja
  • masło
  • smalec
  • orzechy
  • pestki
  • sezam
  • nasiona chia
  • odżywki białkowe (opcjonalnie)
  • jabłka
  • truskawki
  • maliny
  • szpinak
  • kapusta
  • kalafior
  • marchew
  • pomidory
  • rzodkiewka

Dieta ketogeniczna – efekty

Dieta ketogenna jest często stosowana przez sportowców. Taki sposób odżywiania gwarantuje zdrową redukcję masy ciała – do 1 kg na tydzień. Tempo odchudzania zależy jednak od indywidualnych predyspozycji oraz wagi wyjściowej.

Jakie są przeciwwskazania do stosowania diety?

Dieta ketogenna nie może być stosowania przez wszystkie osoby. Odradza się ją osobom, które borykają się z problemami trzustki, nerek i wątroby. Dlaczego? Bo to właśnie te narządy podczas stosowania diety muszą sobie radzić z większym obciążeniem spowodowanym metabolizmem ciał ketonowych. A poradzą sobie z tym tylko wtedy, jeśli będą zdrowe i w pełni sił. Uwaga! Jeśli chodzi o zdrowego człowieka, to przy dłuższym stosowaniu może wystąpić kamica moczanowa i hiperurykemia. Ponadto, lekarze i dietetycy ostrzegają, że dieta ta może zaburzyć gospodarkę hormonalną. Przy dłuższym stosowaniu mogą pojawić się też objawy spowodowane niedoborem węglowodanów w diecie, a powrót do normalnej diety może spowodować powrót zrzuconych kilogramów.

O autorze

Odpowiedz