witaminy w sezonie zimowym

Witaminy i minerały w sezonie zimowym

Sezon zimowy jest bardzo trudny dla naszego organizmu. Większość z nas czuje się wtedy zmęczona, ospała, ociężała. Brakuje nam werwy i mamy problemy z koncentracją. Wszystkiemu winne są witaminy i minerały. A raczej ich niedobór lub brak. Prawda jest taka, że nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje mniej więcej 50 składników, w tym 13 witamin oraz 22 minerałów. Jak wiadomo, najlepszym źródłem niezbędnych składników odżywczych są świeże warzywa i owoce. Zimą mamy do nich ograniczony dostęp. O tej porze roku nie ma takiego wyboru warzyw i owoców jak w lecie. Co więc robić, aby ważne dla nas witaminy i minerały

produkty z witaminą C

Witamina C – ważna dla zdrowia i urody

Witamina C – gwiazda dzisiejszego wpisu. Bez wątpienia jest to najbardziej znana wśród witamin. Większość osób zna ją jako panaceum na przeziębienie, choć to oczywiście kropla w morzu jej zdolności i możliwości. Witamina C jest niezbędna do codziennego funkcjonowania organizmu. Usprawnia transport składników między komórkami, jest też niezbędnym składnikiem procesu powstawania tkanki łącznej. Oprócz tego należy wiedzieć, że witamina C hamuje proces starzenia się skóry i wspomaga układ krążenia. Dzięki współdziałaniu w biosyntezie kolagenu, przyspiesza proces gojenia się raz i zrastania kości. Do tego uczestniczy w metabolizmie tłuszczów i cholesterolu, ułatwia przyswajanie niehemowego żelaza i uczestniczy w wytwarzaniu krwinek czerwonych.

pluszowe płaszcze

Trend alarm: płaszcze misie

Płaszcze misie, nazywane również pluszowymi to niekwestionowany hit sezonu zimowego 2018/2019. Nie ma co się dziwić. Nie dość, że wyglądają obłędnie, to na dodatek grzeją tak, że żadne mrozy nie są nam straszne. Jeśli chcesz być modna, powinnaś posiadać misia. Nie ma innego wyjścia. Płaszcze misie to świetna alternatywa dla wszechobecnych puchówek, które niestety trochę się już opatrzyły. Ciekawostką jest, że płaszcze misie w trendach pojawiły się już rok temu tylko, że wtedy mało kto zwrócił na nie uwagę. Musiały czekać aż rok, żeby zabłysnąć, ale najważniejsze, że się doczekały! Najmodniejsze płaszcze misie to oczywiście te w odcieniu karmelowym i

jak działa szampon micelarny

Szampon micelarny – dla delikatnych włosów

Uwaga! Szampon micelarny coraz bardziej podbija kobiece serca, a raczej – włosy. Polki oszalały na jego punkcie i chętnie zamieniają na niego swoje dawne szampony. Również wiele czasopism i portali kobiecych okrzyknęło szampon micelarny największym hitem ostatnich czasów. Na pewno teraz zadajecie sobie pytanie, w czym jest on lepszy od tradycyjnych szamponów dostępnych na rynku? Różnica jest podstawowa i jest nią obecność miceli, które skutecznie usuwają wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia. Zwykłe szampony po prostu tych miceli nie posiadają.

karp wigilijny przepis

Karp poleca się na święta

Karp to tradycyjna ryba wigilijna. Na naszych stołach gości od dawien dawna. Pamiętam, jak moja babcia z wielkim namaszczeniem przygotowywała go na świąteczną kolację. Można wręcz powiedzieć, że pan karp był królem kolacji i główną jej atrakcją. Dopiero w kolejnych dniach pojawiały się śledzie i ryby w galarecie. Na Wigilii musiał być karp i nic innego nie mogło go zastąpić. Dziś ryba ta potrafi wzbudzać niemałe kontrowersje. Myślę, że ma tak samo dużo zwolenników, jak przeciwników. Nie mnie osądzać. Ja do niczego was nie namawiam. Jeśli lubicie karpia, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyście podali go swoim bliskim oraz gościom.

Jak dbać o koty długowłose?

Futro kota nie zawsze wymaga od właścicieli szczególnej pielęgnacji. Koty krótkowłose można czesać raz w tygodniu, ale też nie jest to konieczne – nie pojawią się raczej u nich kołtuny. Co innego, koty długowłose. W ich przypadku odpowiednie czesanie to podstawa pielęgnacji. Czesanie kota długowłosego Koty długowłose mają piękne, gładkie futro, które nie musi być tak bardzo podatne na powstawanie kołtunów, jak futro persów. Aby jednak koty zachowały jedwabistą sierść, należy co najmniej dwa razy w tygodniu je czesać. W przypadku ras Maine Coon oraz norweskiej leśnej, czesanie powinno odbywać się częściej, nawet kilka razy w tygodniu. Czesanie kota wykonuje

suplementy diety z magnezem

Magnez suplement diety – dlaczego warto?

Łapią cię skurcze, odczuwasz przewlekłe zmęczenie, a może źle sypiasz? Na dodatek łatwo cię wyprowadzić z równowagi, a byle drobiazg sprawia, że rwiesz włosy z głowy? Wszystkie te epizody mogą świadczyć o niedoborach magnezu w twoim organizmie. Prawda jest taka, że mało kto z nas dba o dietę obfitującą w magnez. Do tego pijemy coraz więcej kawy. Do „tragedii” krótka droga. Dlaczego musimy dbać o podaż magnezu? Magnez nazywany jest pierwiastkiem życia, a to już mówi samo przez się. To właśnie on jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz sercowo-naczyniowego. Ma ogromne znaczenie w utrzymaniu właściwego rytmu serca.

dieta na płaski brzuch

Co jeść, żeby mieć płaski brzuch

Płaski brzuch to marzenie wielu dziewczyn i kobiet. Osiągnięcie tego idealnego, niestety nie jest proste. Czasami musimy pracować na niego długimi tygodniami, a nawet miesiącami. Wylewanie siódmych potów na siłowni to często za mało. Sekretem ładnego brzuszka jest dieta. To właśnie od niej w dużej mierze zależą efekty końcowe. Nie bez powodu mówi się „chcesz mieć płaski brzuch, zrób go sobie w kuchni”. Co zatem jeść, aby walka o ładny brzuszek zakończyła się sukcesem?

wrzody żołądka objawy

Wrzody żołądka – jak sobie z nimi poradzić?

Wrzody żołądka to „plaga” dzisiejszych czasów. Boryka się z nimi coraz więcej osób między 25, a 55 rokiem życia. Zachorowania zdarzają się także wśród dzieci i nastolatków. Myli się jednak ten, kto myśli, że są one następstwem stresu i niezdrowego stylu życia. Większość zachorowań wynika z zakażenia bakterią Helicobacter pylori. A zarazić możemy się nią w bardzo prosty sposób, np. spożywając źle przygotowane jedzenie, niedopieczone lub niedosmażone mięso, itp. Wrzody żołądka to szalenie nieprzyjemna i bolesna dolegliwość, która potrafi bardzo uprzykrzyć życie. Nieleczone, mogą być przyczyną poważnych (nawet dla życia) powikłań. Dlatego, jeśli zauważysz u siebie niektóre z objawów, koniecznie

dieta bezglutenowa

Dieta bez glutenu. Co musisz o niej wiedzieć?

Dieta bez glutenu, mimo że funkcjonuje już od dawna, wciąż potrafi wzbudzać kontrowersje. Dlaczego? Bo w przypadku osób, które nie chorują na celiakię a stosują dietę glutenfree uznawana jest za fanaberię. Nie będę z tym polemizować, bo każdy ma prawo do własnych opinii. Uważam jednak, że jeśli lepiej się czujemy fizycznie i psychicznie nie jedząc glutenu, to nie ma nic złego w diecie bezglutenowej. Poza tym, niektórzy eksperci i dietetycy zachęcają do stosowania diety bezglutenowej osoby, które chcą lepiej się czuć i zachować zdrowie. W końcu ta pszenica nie do końca jest taka zdrowa, jak się niektórym wydaje. Bardzo często

Bieganie dla początkujących – poradnik praktyczny

Bieganie jest modne. I chociaż nie każda moda godna jest naśladowania, to każda, która motywuje do podjęcia aktywności fizycznej, jest niesamowicie cenna. Bieganie odmładza, odchudza, poprawia nastrój, sprzyja poznawaniu nowych ludzi i zacieśnianiu więzi. Bieganie jest tanie i demokratyczne – biegać mogą dzieci, dorośli i seniorzy!

Niestety tak samo, jak z jazdą na nartach, na łyżwach czy chodzeniem na siłownie, bywa z bieganiem. Nagle zapala się nam potrzeba zrzucenia kilku kilogramów albo “ruszenia się z kanapy”, więc kupujemy ekstra drogie buty, jeszcze bardziej ekstra legginsy i któregoś pięknego poranka postanawiamy przebiec 10 kilometrów. Cała taka akcja zwykle kończy się wielką zadyszką, bólem w płucach, zwichniętą kostką albo co gorsza, pobytem w szpitalu. Bo bieganie wymaga treningów, powolnego, cierpliwego wchodzenia we właściwy rytm i wytrwałości. Pierwsze biegi często kończą się po kilometrze czy dwóch, jednak niewłaściwe podejście do zadania nigdy nie pozwoli nam osiągnąć dobrych wyników.Jak zacząć biegać?

Jak się przygotować do biegania?

Zapaleni biegacze wiedzą, że złej pogody na bieganie nie ma, jest tylko niewłaściwe ubranie. Biegać można nawet po śniegu, pod warunkiem, że ma się dobre buty i bieliznę termoaktywną, która odprowadza wilgoć i utrzymuje ją z dala od ciała. Większość początkujących biegaczy zaczyna jednak uprawiać ten sport wiosną, kiedy tylko zaczyna robić się zielono i ciepło. W taką pogodę wystarczy zupełnie banalny dres, t-shirt i cieplejsza bluza. Samo ubranie dla osoby początkującej nie jest tak ważne, jak buty. Tutaj zdecydowanie odradzamy zakładanie zwyczajnych trampek. Dobre buty do biegania muszą stabilizować kostkę, ale przede wszystkim mieć amortyzującą uderzenia i antypoślizgową podeszwę. W tym miejscu wiele osób może się z góry do biegania zniechęcić, ponieważ profesjonalne buty mogą osiągać cenę kilkuset złotych. Jednak warto wybrać się do sklepu sportowego i poszukać butów dla osób początkujących lub przecenionych. Całkiem solidne i do tego ładne buty do biegania mogą kosztować 100-200 zł, wystarczy ich dobrze poszukać. No i oczywiście dobrze jest przymierzyć kilka par. Jeśli chcemy kupić buty do biegania ze sklepu online, zwróćmy uwagę, jakie sklep przyjął zasady zwrotu i zamówmy wiele par, żeby mieć szerokie porównanie modeli i rozmiarów. Buty nie mogą być za ciasne ani zsuwać się z nóg, zwróćmy uwagę też na ich szerokość i materiał, z jakiego są zrobione. Najlepsze buty do biegania wiosną i latem, wykonane są z przewiewnej tkaniny. Ważne są także skarpetki. Powinny być wykonane z bawełny z dodatkiem elastyny albo z włókien bambusa czy z cienkiej wełny. To tkaniny, które są naturalne i najlepiej odprowadzają wilgoć i regulują temperaturę wewnątrz buta. Przydać się może też pulsometr. Nie musi być bardzo skomplikowany, zwykle na początek wystarczy niedroga opaska sportowa, którą kupimy za kilkadziesiąt złotych. Jeśli do tego będzie miała krokomierz lub połączy się z aplikacją telefoniczną mierzącą odległości, dowiemy się, ile metrów/kilometrów pokonaliśmy, w jakim tempie i czy następny trening powinien być wolniejszy lub szybszy.

Jak zacząć biegać?

Jak zacząć biegać?

Bieganie to sport, który wymaga kondycji. A tę nabywa się z czasem. Najpierw warto zadbać o rozgrzewkę i rozciągnięcie wszystkich mięśni. W tym przypadku wystarczy kilka prostych ćwiczeń, które znamy z zajęć szkolnych: kilka przysiadów, podskoki, pajacyki, rozciąganie nóg, rąk, szyi, kręcenie biodrami. Bez rozgrzewki przed i rozciągania po biegu bardziej jesteśmy narażeni na kontuzje i na bóle mięśni zwane zakwasami.

Plan biegania dla początkujących absolutnie nie obejmuje pokonania 10 czy 20 km. Najpierw zaczyna się właściwie od marszu, czyli bardziej intensywnego chodu. Można wybrać się na spacer po okolicy i w godzinę pokonać 5-6 km. Po pewnym czasie warto spróbować biegu na zmianę z chodem. Można ustalić własne tempo i własny trening, na przykład 1 km chodu na 1 km biegu. Wyniki w postaci skrócenia czasu potrzebnego na pokonanie wybranego odcinka albo zwiększenia ilości “zaliczonych” kilometrów będą widoczne z tygodnia na tydzień, mobilizujące i motywujące do dalszej pracy. W chwilach kryzysu warto stawiać sobie bardziej odległe wyzwania, np.: “przebiegnę półmaraton za 2 miesiące”.

Jak zacząć biegać?Kiedy biegać?

Nie ma określonej pory na bieganie, ale wielu biegaczy, takich, w których żyłach krążą już endorfiny na samą myśl o biegu, wybiera poranek. Przed pracą i śniadaniem robią 5 czy 10 km, następnie szybki prysznic, pożywne śniadanie i jadą do pracy. To daje im energię na cały aktywny dzień. Inni bieganie traktują jako sposób na odstresowanie się, dlatego biegają po pracy. Nie jest też nigdzie powiedziane, że biegać trzeba codziennie. Można to robić co drugi dzień czy 2-3 razy w tygodniu, jednak biegacze przyznają, że ten sport uzależnia i trudno przeżyć dzień bez ożywczego wiatru we włosach i pokonywania kolejnych kilometrów. Ważne jest też to, gdzie się biega: omijaj ruchliwe ulice, przy których nawdychasz się smogu, ale też nie biegaj po zmroku w opustoszałych parkach czy laskach, żeby nie stać się ofiarą napaści.

Zdjęcia: pxhere.com

O autorze

Odpowiedz