Dlaczego chrapią dorośli i dzieci?

Przyczyny chrapania i sposoby na nie

Chrapanie to nie tylko dość częsta i uciążliwa przypadłość. To również poważny problem zdrowotny. Poznaj przyczyny chrapania oraz dowiedz się, w jaki sposób można sobie z nim poradzić. Przyczyny chrapania Główny problem związany z chrapaniem polega na tym, że emitowany w ten sposób dźwięk bywa  dokuczliwy dla otoczenia. Według niektórych badań może on osiągać nawet 70 decybeli, podczas gdy wybudzić nas jest w stanie hałas o emisji 30 decybeli. Rzadko kiedy dźwięk ten stanowi jednak problem dla samego chrapiącego, chyba że dodatkowo cierpi on na poważniejsze zaburzenia oddechowe w czasie snu. W jaki sposób w ogóle dochodzi do tego, że

co-living

Co-living dla studenta – czyli jak ułatwić sobie start w dorosłość?

Każdej decyzji o podjęciu studiów – czy to w rodzimej, czy obcej miejscowości – niemal zawsze towarzyszy dylemat dotyczący tego, gdzie zamieszkać na czas nauki. Rozwiązań jest wiele – od wspólnego wynajmu mieszkania, przez indywidualną stancję po akademik. Jeśli jednak stawiamy głównie na swoją przyszłość i traktujemy studia, jak start w dorosłość, powinniśmy rozważyć zupełnie inną opcję. Jest nią tzw. co-living. Co to takiego i jakie zalety ze sobą niesie? Kto nie powinien się nim interesować, a dla kogo jest najlepsze wyjście? Co-living co to jest i na czym polega? Kolebką tej specyficznej formy wynajmu są Stany Zjednoczone oraz Wielka

pizza w warszawie

Najlepsza pizza w Warszawie – czyli, jak stolica dba o podniebienia swoich gości

W jaki najprzyjemniejszy sposób możemy poznać miasto, które zamierzamy zwiedzić lub gdzie zatrzymujemy się będąc przejazdem czy w interesach? Oczywiście smakując w jego kuchni. Odwiedzając stolicę naszego kraju, warto swoje kroki skierować do najpopularniejszego lokalu gastronomicznego, którego specjalność stanowi najlepsza pizza w Warszawie. Mowa o sieci Domino’s Pizza. Najlepsza pizza w Warszawie – czym się wyróżnia? Dlaczego właśnie pizza, a nie na przykład placki ziemniaczane czy coś ze słodkich wypieków? Tu odpowiedź jest prosta: chodzi o smak, ale i fakt, że danie to doskonale wpisuje się w potrzeby przeciętnego Polaka, który chce zjeść w miarę szybko, smacznie, stosunkowo niedrogo i

szybkowar na kuchni

Szybkowar w nowoczesnym wydaniu – poznaj produkty marki Philipiak

Każdy pasjonat kuchni i gotowania wie, że dobór produktów czy przypraw to tylko połowa sukcesu. Druga połowa zależy od tego, jakimi narzędziami dysponujemy w kuchni. A narzędzia kucharza to oczywiście garnki i przybory, które pozwalają na przyrządzenie potrawy w sposób idealny do A do Z. Na rynku pojawia się wiele nowoczesnych urządzeń i zestawów garnków mających ułatwić nam gotowanie, prawda jest jednak taka, iż często najlepsze są stare, sprawdzone sposoby, nieco poprawione w oparciu o obecną wiedzę i możliwości technologiczne. Jednym z takich naczyń jest niepozorny szybkowar. Szybkowary znane są już XVII wieku, a dziś wraca do łask w odświeżonej

garnki na drewnianym stojaku

Gotowanie na parze – jak zacząć?

Czy gotowanie na parze to coś, co wymaga specjalnych przygotowań? Może się wydawać, że nie, ale to tylko pozory. Owszem, samo gotowanie jedzenia na parze to zajęcie z pozoru proste i szybkie, jednak bez podstawowej wiedzy na temat samego procesu, może przerodzić się w same problemy. Jak zacząć gotować w ten sposób, by wizyta w kuchni zawsze była przyjemnością? Oto kilka prostych porad. Mamy już kalendarzową wiosnę i choć za oknem nie widać jej jeszcze w pełni, to niedługo wszyscy powinniśmy ją poczuć. Wiosna to także doskonały moment na to, by zacząć zdrowiej się odżywiać i uprawiać więcej aktywności fizycznej.

Jak dobrać perfumy do okazji?

Dziś liczba zapachów, którymi można się skraplać, jest olbrzymia. Znajdujące się w sklepie perfumy należą do różnych rodzin zapachowych, stanowią mieszankę rozmaitych akordów o różnej trwałości, intensywności, charakterze. To właśnie dzięki temu zapachy bez trudu można dobierać do okoliczności i żonglować nimi w zależności od okazji. Aby jednak to robić poprawnie, trzeba poznać zasady zapachowego savoir vivre. Jak dobierać perfumy? Bvlgari, Dior, Chanel, Tom Ford, Carolina Herrera, DKNY-to tylko z niektóre z kultowych marek zapachów dla kobiet i mężczyzn. Ilość zapachów, które proponują kultowe domy perfumeryjne, jest tak duża, że bardzo łatwo można je dopasować nie tylko do własnych preferencji,

sok z warzyw i owoców

Soki warzywne dobre na wszystko

W okresie zimowo-wiosennym bardzo łatwo o to, żeby się przeziębić. Dlatego warto dbać o swoją odporność, zanim to nastąpi. Można łykać witaminy, ale to nie jest doskonałym rozwiązaniem. Co można więc zrobić? Warto pić soki warzywne, które dostarczą do naszego organizmu nie tylko odpowiednią dawkę witamin, ale sprawią, że będziemy także odporniejsi. Istnieje takie powiedzenie, że „człowiek jest mądry po szkodzie”. I to oczywiście prawda, którą można zastosować do wielu dziedzin naszego życia. Szczególnie do tych, które związane są ze zdrowiem. O wiele łatwiej zapobiegać chorobom, niż je później leczyć. Czy da się jednak zapobiegać przeziębieniom? Częściowo tak, a już

pokrojona pizza na talerzu

Pizza w Krakowie – w domu czy w lokalu?

Odwiedzając różnie miasta w Polsce, zawsze warto skosztować lokalnych specjałów. Niezależnie od tego czy jesteśmy w wielkiej metropolii, czy gdzieś na wsi. To samo tyczy się dań, które wydają się, że wszędzie mogą smakować tak samo. Bo np. czy pizza w Krakowie różni się od tej z Warszawy czy z Poznania? No i czy trzeba wychodzić na miasto zamiast zrobić ją samodzielnie? Pizza to jeden z najbardziej popularnych posiłków na świecie, który na dodatek na stałe wpisał się już w popkulturę. Tym niesamowitym „plackiem z dodatkami” zajadały się nawet żółwie w popularnym komiksie czy serialu. To też jedno z tych

Szybko i smacznie – czyli jak gotować

Ciepły, domowy i pożywny posiłek – to ideał, który pamiętamy z czasów dzieciństwa. Wszyscy znamy znaczenie i wartość dań przygotowywanych we własnej kuchni. Jednak pośpiech, duża ilość zajęć oraz ekspresowe tempo życia sprawia, że codzienne gotowanie staje się niemałym wyzwaniem. Taka sytuacja skutkuje najczęściej sięganiem po gotowe dania lub żywieniem się w fast foodach. Na szczęście, wystarczy tylko kilka kruczków, aby gotowanie stało się czynnością super szybką i mało absorbującą. Zapasy – ratunek gdy czasu brak Gotuj na zapas – to chyba podstawowa i najważniejsza zasada na zabiegane dni. Wszystko co gotujemy, gotujemy w większej ilości czasu (zajmuje to tyle

drugie śniadanie w pracy

W co zapakować drugie śniadanie?

Drugie śniadanie to najbardziej zaniedbany przez Polaków posiłek. Często zapomniany, pomijany i lekceważony – a przecież nasze mamy nigdy nie wypuszczały nas z domu bez pożywnej kanapki w tornistrze! Brak czasu, szybkie tempo życia i mnogość przekąsek w automatach i zakładowych sklepikach spowodowała, że na chwilę odeszła do lamusa tradycja przynoszenia sobie zdrowych, domowych posiłków do pracy lub szkoły. W końcu, o ileż prościej chwycić w biegu słodkiego, czekoladowego batona i zagryźć go hamburgerem z fastfoodowej sieciówki. Na szczęście zwyczaj ten pomału się odradza. Dzięki modnemu trendowi wywodzącymi się wprost z Japonii – bento – zaczęliśmy zabierać ze sobą kolorowe,

Bieganie dla początkujących – poradnik praktyczny

Bieganie jest modne. I chociaż nie każda moda godna jest naśladowania, to każda, która motywuje do podjęcia aktywności fizycznej, jest niesamowicie cenna. Bieganie odmładza, odchudza, poprawia nastrój, sprzyja poznawaniu nowych ludzi i zacieśnianiu więzi. Bieganie jest tanie i demokratyczne – biegać mogą dzieci, dorośli i seniorzy!

Niestety tak samo, jak z jazdą na nartach, na łyżwach czy chodzeniem na siłownie, bywa z bieganiem. Nagle zapala się nam potrzeba zrzucenia kilku kilogramów albo “ruszenia się z kanapy”, więc kupujemy ekstra drogie buty, jeszcze bardziej ekstra legginsy i któregoś pięknego poranka postanawiamy przebiec 10 kilometrów. Cała taka akcja zwykle kończy się wielką zadyszką, bólem w płucach, zwichniętą kostką albo co gorsza, pobytem w szpitalu. Bo bieganie wymaga treningów, powolnego, cierpliwego wchodzenia we właściwy rytm i wytrwałości. Pierwsze biegi często kończą się po kilometrze czy dwóch, jednak niewłaściwe podejście do zadania nigdy nie pozwoli nam osiągnąć dobrych wyników.Jak zacząć biegać?

Jak się przygotować do biegania?

Zapaleni biegacze wiedzą, że złej pogody na bieganie nie ma, jest tylko niewłaściwe ubranie. Biegać można nawet po śniegu, pod warunkiem, że ma się dobre buty i bieliznę termoaktywną, która odprowadza wilgoć i utrzymuje ją z dala od ciała. Większość początkujących biegaczy zaczyna jednak uprawiać ten sport wiosną, kiedy tylko zaczyna robić się zielono i ciepło. W taką pogodę wystarczy zupełnie banalny dres, t-shirt i cieplejsza bluza. Samo ubranie dla osoby początkującej nie jest tak ważne, jak buty. Tutaj zdecydowanie odradzamy zakładanie zwyczajnych trampek. Dobre buty do biegania muszą stabilizować kostkę, ale przede wszystkim mieć amortyzującą uderzenia i antypoślizgową podeszwę. W tym miejscu wiele osób może się z góry do biegania zniechęcić, ponieważ profesjonalne buty mogą osiągać cenę kilkuset złotych. Jednak warto wybrać się do sklepu sportowego i poszukać butów dla osób początkujących lub przecenionych. Całkiem solidne i do tego ładne buty do biegania mogą kosztować 100-200 zł, wystarczy ich dobrze poszukać. No i oczywiście dobrze jest przymierzyć kilka par. Jeśli chcemy kupić buty do biegania ze sklepu online, zwróćmy uwagę, jakie sklep przyjął zasady zwrotu i zamówmy wiele par, żeby mieć szerokie porównanie modeli i rozmiarów. Buty nie mogą być za ciasne ani zsuwać się z nóg, zwróćmy uwagę też na ich szerokość i materiał, z jakiego są zrobione. Najlepsze buty do biegania wiosną i latem, wykonane są z przewiewnej tkaniny. Ważne są także skarpetki. Powinny być wykonane z bawełny z dodatkiem elastyny albo z włókien bambusa czy z cienkiej wełny. To tkaniny, które są naturalne i najlepiej odprowadzają wilgoć i regulują temperaturę wewnątrz buta. Przydać się może też pulsometr. Nie musi być bardzo skomplikowany, zwykle na początek wystarczy niedroga opaska sportowa, którą kupimy za kilkadziesiąt złotych. Jeśli do tego będzie miała krokomierz lub połączy się z aplikacją telefoniczną mierzącą odległości, dowiemy się, ile metrów/kilometrów pokonaliśmy, w jakim tempie i czy następny trening powinien być wolniejszy lub szybszy.

Jak zacząć biegać?

Jak zacząć biegać?

Bieganie to sport, który wymaga kondycji. A tę nabywa się z czasem. Najpierw warto zadbać o rozgrzewkę i rozciągnięcie wszystkich mięśni. W tym przypadku wystarczy kilka prostych ćwiczeń, które znamy z zajęć szkolnych: kilka przysiadów, podskoki, pajacyki, rozciąganie nóg, rąk, szyi, kręcenie biodrami. Bez rozgrzewki przed i rozciągania po biegu bardziej jesteśmy narażeni na kontuzje i na bóle mięśni zwane zakwasami.

Plan biegania dla początkujących absolutnie nie obejmuje pokonania 10 czy 20 km. Najpierw zaczyna się właściwie od marszu, czyli bardziej intensywnego chodu. Można wybrać się na spacer po okolicy i w godzinę pokonać 5-6 km. Po pewnym czasie warto spróbować biegu na zmianę z chodem. Można ustalić własne tempo i własny trening, na przykład 1 km chodu na 1 km biegu. Wyniki w postaci skrócenia czasu potrzebnego na pokonanie wybranego odcinka albo zwiększenia ilości “zaliczonych” kilometrów będą widoczne z tygodnia na tydzień, mobilizujące i motywujące do dalszej pracy. W chwilach kryzysu warto stawiać sobie bardziej odległe wyzwania, np.: “przebiegnę półmaraton za 2 miesiące”.

Jak zacząć biegać?Kiedy biegać?

Nie ma określonej pory na bieganie, ale wielu biegaczy, takich, w których żyłach krążą już endorfiny na samą myśl o biegu, wybiera poranek. Przed pracą i śniadaniem robią 5 czy 10 km, następnie szybki prysznic, pożywne śniadanie i jadą do pracy. To daje im energię na cały aktywny dzień. Inni bieganie traktują jako sposób na odstresowanie się, dlatego biegają po pracy. Nie jest też nigdzie powiedziane, że biegać trzeba codziennie. Można to robić co drugi dzień czy 2-3 razy w tygodniu, jednak biegacze przyznają, że ten sport uzależnia i trudno przeżyć dzień bez ożywczego wiatru we włosach i pokonywania kolejnych kilometrów. Ważne jest też to, gdzie się biega: omijaj ruchliwe ulice, przy których nawdychasz się smogu, ale też nie biegaj po zmroku w opustoszałych parkach czy laskach, żeby nie stać się ofiarą napaści.

Zdjęcia: pxhere.com

O autorze

Odpowiedz